Test Bénéteau Oceanis Yacht 62
S rostoucí společenskou úrovní jachtařů roste i velikost jachet v marínách stojících. Přímá úměra. Proto i nabídka loděnic musí růst. Značka Bénéteau již nabízí sériové vyráběnou jachtu dlouhou 62 stop, tedy 19 metrů.
Proč klademe důraz na to, že jde o jachtu sériově vyráběnou? Vždyť do skupiny Bénéteau patří i loděnice CNB, která vyrábí semicustom lodě až do délky 92 stop. To ano, ale zde se bavíme o cenově zcela jiných jachtách. Rozdíl v ceně mezi loděmi, které jsou vyráběné sériově a semicustom, může být i dvojnásobný.
Zajímavý původ
Dvaašedesátka se od menších lodí Oceanis, které mají jednotné designové prvky, výrazně liší. Loděnice chtěla něco nového, neokoukaného, proto k práci na lodi přizvala vedle klasické dvojice Berret Racoupeau i italského designéra Pierangela Andreaniho. Na něm je zajímavé, že dříve pracoval na vzhledu motorových jachet řady Monte Carlo. Přináší tedy do světa plachetnic nový přístup. Chcete-li něco nového, musíte do toho s novými lidmi.
Málo společného
Co má Oceanis Yacht 62 společného s menšími loděmi Oceanis? Velmi málo. Loděnici se povedlo stvořit novou řadu, která jasně říká, kam mezi jachtami největšího světového výrobce patří. Na palubě se cítíte více jak na větších superjachtách, než na menších plachetnicích Beneteau. Vše je masivní veliké, lesklé a drahé již na pohled. Originálním prvkem je černý pás uprostřed trupu, který v sobě skrývá početná a rozměrná okénka.
Rovná nástavba
Foto Guido Cantini
Střecha nástavby je rovna a zvyšuje se od přídě jen pozvolna.
Rovná střecha nástavby je nejen bezpečná při chůzi, ale dává navíc možnost využití pro odpočinek a slunění.
Před stěžeň je možné instalovat velikou dvojmatraci i s opěrkou pod hlavu a držáky na sklenice (na dlouhých plavbách nastane dilema kam s ní, ale pro letní dovolenkovou plavbu to bude vyhledávaný doplněk). Další dvě místa pro odpočinek jsou vedle hlavní lukny. Při instalaci sprayhoodu jsou jím krytá. Dobré místo pro noční hlídku. Kryté, se slušným výhledem.
Kokpit
Foto Guido Cantini
Stolky v kokpitu je možné spustit dolů a vznikne veliké lůžko na opalování.
Již z výše uvedeného je znát, že tím hlavním v zadání bylo pohodlí. Bezezbytku to platí i o kokpitu. Je rozdělen na pracovní a společenskou část. Všechna lana jsou pod palubou stažena do jammerů u kormidla. Kormidelník má k dispozici po dvou elektrických vinšnách na každém boku. Vše je uzpůsobeno tak, aby skipper jachtu mohl ovládat sám.
Ve společenské části kokpitu je posádka od ovládání lodi odříznuta. Lavice v kokpitu jsou dlouhé cca 2,5 metru. Stoly pohybuje nahoru a dolů hydraulika. Můžete si vybrat úpravu pro stolování, nebo veliké dvoulůžko pro opalování.
V kokpitu je dále k dispozici lednice na nápoje o objemu 40 l, skříňka na plynové láhve, místa na uskladnění lan na každém boku. Zadní lavice se může proměnit ve venkovní kuchyni. Vedle grilu hydraulika vysune i vodovodní baterii s dřezem.
Kormidelník má u obou kormidel k dispozici dvanáctipalcový mapový plotter B&G, ovládání motoru a baterii multifunkčních budíků, které ukazují i věci, o kterých dlouho ani nevíte, co vlastně znamenají. Vpravo je i dvojice joysticků ovládajících příďový a záďový propeler.
Koupací plošina
Foto Guido Cantini
Rozměrná koupací plošina na zádi.
Přístup na ní je po pozvolných a pohodlných schodech na obou stranách kokpitu. Plošina se otvírá hydraulicky a pod ní je skrytá garáž na pomocný člun. Garáž má rozměry 350 x 170 cm a byla navržena pro jet Williams dlouhý 2,85 metru. Vytažení člunu z garáže a jeho spuštění na vodu je věcí minuty a stejně snadné je i jeho uklizení. To je důležité. Jinak se stane, že garáž brzy přestane nebude využívána.
Podpalubí
Foto Nicolas Claris
Schody do salonu jsou pozvolné a mají na boku zábradlí.
Přední třetina trupu patří majiteli. Veliká kajuta je od salonu oddělena tak, že ani při otevřených dveřích do kajuty není ze salonu vidět. To je velmi příjemné řešení. I za plavby může kajuta větrat, aniž by do ní posádka ze salonu nahlížela. Majitelská kajuta je v maximální možné míře prosvětlená, vedle velikých oken v bocích trupu tu jsou veliké lukny v palubě a okénka v nástavbě. Na koho působí některé jiné přední kajuty klaustrofobním dojmem, tady se bude cítit dobře.
Všude kolem kajuty jsou k dispozici malé i velké skříňky, je zde toaletní nebo pracovní stolek (dle potřeby). Ve veliké koupelně je sprcha oddělená přepážkou. V koupelně je použito hodně dřeva, což je sice pěkné, ale vyžaduje si to více údržby a je náchylnější na poškození.
Foto Nicolas Claris
Stůl v salonu se pohybuje nahoru a dolů pomocí hydrauliky.
V salonu nejvíce vyniknou moderní použité kombinace materiálů. Lesklé bílé plochy, střídá tmavá béžová, nerez a dřevo. U stolu v salonu si můžete vybrat výšku, která vám zrovna vyhovuje: odpolední čaj, nebo večeře? Výška je ovládaná hydraulicky. Dnes již tradičním řešením je televize vyjíždějící z opěradla sedačky v salonu.
Navigační stolek je extrémně rozměrný. Na první pohled. Horší to je, pokud zvednete jeho desku a podíváte se do místa na mapy. Velké mapy tam nedáte. Překvapivé negativum, ale na druhou stranu, kdo dnes používá mapy? Místo navigátora je spíše společensky zaměřené. Sedí zde ten, kdo má co říci hostům v salonu.
Příjemné jsou schody do hlavní lukny. Loděnice je udělala pozvolné a s nerezovým madlem po bocích. Díky tomu je sestup do podpalubí bezpečný.
Foto Nicolas Claris
Kuchyně je mimořádně rozměrná a velmi dobře vybavená.
Kuchař má k dispozici rozsáhlé pole působnosti. Lednice, mrazáky, skříňky na nádobí i potraviny. Pokud by chtěl, může zde i vařit. I když na lodi této velikosti se často chodí po restauracích. Proto je možné vařič dokonale zakrýt tak, aby nerušil nejen na pracovní ploše, ale ani vizuálně z čela kuchyňské linky. Na své si na lodi přijdou i milovníci vína, lednička na víno pro správnou teplotu nápojů. Pokud chcete mít na palubě i pračku a myčku na nádobí, jedna má místo pod kuchyňskou linkou a druhá v chodbičce do přední kajuty.
I když jsou zadní kajuty veliké, je znát, že do nich zasahuje garáž na dinghy, která prostor zužuje. I tak je ale místa v kajutách dostatek. Stejně dobře jsou na tom kajuty s přísunem přirozeného osvětlení. Díky výšce kajuty se počítá s tím, že se bude spát hlavou směrem k zádi. Za hlavami spáčů se táhne až na záď lodi pasáž, jejíž určení je nejasné. Vzhledově pasáž vypadá výborně a do podpalubí přináší mnoho světla, ale jinak není jasné, k čemu slouží. Na zavazadla? Na malé děti? Pro psa typu maltézák, nebo jen loděnice musela využít prostor, který byl k dispozici?
Plavební vlastnosti
Foto Guido Cantini
Plachta Code 0 umožní plachtit i za slabého větru.
Jsme na velké jachtě, na které již přístavní manévry vyžadují klidného skippera, který vše dělá s rozmyslem. Tady již není místo na jančení typu: „Já tam s tím vlétnu a uvidíme, nějak to dopadne.“
Skipper má k dispozici příďový a záďový propeler. Pomocí nich je schopen manévrovat s lodí všemi směry. Ani to ale neznamená, že jde o dětskou hru. Je nutné mít odhad pro setrvačnost veliké jachty. Při plavbě na plachty jsme měli k dispozici vedle geny také plachtu Code 0. Ve větru o rychlosti pod 10 uzlů jde o vynikající pomocnici. Je to snadno ovladatelná plachta, která se navíjí na rolfok stejně, jako gena, ale je výrazně větší a z lehčího materiálu. Upevňuje se na čelen. Jachta s ní snadno atakuje rychlost větru. Ani v 5 uzlech větru vás proto s touto plachtou nenapadne, vše stáhnout a pokračovat na motor.
Ve větru o rychlosti 9 uzlů jsme na předobok dosahovali rychlosti téměř 9 uzlů. To potěší. V silnějších poryvech se rychloměr šplhal přes 10 uzlů. I při odpadnutí na bok až zadobok se s Code 0 držela rychlost pořád na podobné hranici. Jak by řekl jeden politický odpadlík a bývalý předseda levicové strany: „Kdo z vás na to má?“
V tomto směru je jachta velmi příjemným překvapením. Ovládání je snadné, za standardních podmínek si kormidelník se vším poradí. Jde o velkou, ale jednoduchou loď.
Závěrem
Kdo chce velkou jachtu, může mít velkou jachtu. Za rozumnou pořizovací cenu. Na provozní náklady nemá pořizovací cena vliv. U takto velké lodi budou vysoké. Vždyť jen za roční stání ve Vodici je třeba počítat 10 000 EUR. V nedaleké Tribunji je to dokonce dvojnásobek.
Jde o loď, která již má ke všedním jachtám daleko. Navíc je moderní a rychlá. Vysoká rychlost se projeví především při delších plavbách, kdy ušetří mnoho času. To jsou velká lákadla. Na druhou stranu ale počítejte s tím, že bez profesionálního skippera, který se bude o jachtu celoročně starat, se již neobejdete.
Loděnici Bénéteau se podařilo vytvořit povedenou jachtu, která však svojí velikostí radikálně zvyšuje provozní náklady. Je hezká, pohodlná a rychlá, ale také nákladná a prostorově náročnější. Mnohý menší přístav ve Středomoří již nebude pro tuto jachtu dost velký.
Parametry
Celková délka
|
19,07 m
|
Délka trupu
|
18,12 m
|
Délka na vodorysce
|
17,29 m
|
Šířka
|
5,33 m
|
Ponor
|
2,30 / 2,90 m
|
Balast
|
6 800 / 5 900 kg
|
Výtlak
|
24 170 kg
|
Nádrž na palivo
|
1000 l
|
Nádrž na vodu (standard)
|
1060 l
|
Výkon motoru
|
160 HP
|
Plocha hlavní plachty
|
94,3 m2
|
Gena 105 %
|
87,6 m2
|
Asymetrický spinaker
|
250,0 m2
|
Design
|
Berret Racoupeau Yacht Design
|
Základní cena
|
650 000 EUR bez DPH
|
Více
|
www.bemexboot.cz
|
7187
Související články
Hliník, nebo ocel? Test dvou kotev Ankerplex napoví
Hliník, nebo ocel? Test dvou kotev Ankerplex napoví
Španělská společnost Ankerplex má ve svém výrobním programu skládací demontovatelné kotvy z různých materiálů a v celé řadě velikostí. Patří do něj i 14kilogramová ocelová kotva, kterou se rozhodli vyzkoušet redaktoři německého Yachtu a porovnat ji s její aluminiovou obdobou. Jak test dopadl?
Návyková Beneteau First 36
Návyková Beneteau First 36
Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od svého představení získala mnoho prestižních ocenění.
Jak se měří stabilita jachet IMOCA
Jak se měří stabilita jachet IMOCA
Nejatraktivnější jednotrupé offshore jachty IMOCA nejsou příliš svázané pravidly. Mimořádná pozornost je však od tragického ročníku Vendée Globe 1996 kladena na stabilitu. Jak vypadají přísné testy stability, kterými musí projít každá loď?