Tesla neprojde. Spolupráce odborů izoluje Švédsko
Spor mezi zhruba stovkou švédských mechaniků a jedním z nejbohatších lidí světa se mění v dramatické představení, které ukazuje, že když jde odborářským bossům o víc než o breitlingy na zápěstí, mohou se stát velmi silným hráčem. Zásadní roli v tomto kusu hrají přístavní dělníci.
Odbory zastupující dělníky v dánských a norských přístavech se přidávají k těm švédským a spolu s dalšími pracovníky zapojenými do přepravy automobilů odmítají manipulaci s automobily Tesla určenými pro švédský trh. Vyjadřují tak solidaritu se zhruba 120 zaměstnanci švédských servisních firem Tesly, kteří kvůli firemním poměrům vstoupili koncem listopadu do stávky. Postupem času se k nim přidaly další švédské odborové svazy, především mocný IF Metall, a nyní tedy věc získává nadnárodní rozměr.
Dánské a norské odborové svazy svou iniciativou reagují na zprávy, že se Tesla bude snažit přesměrovat dodávky pro Švédsko do sousedních zemí a obejít tak blokádu švédských přístavů. Médii se šíří zvěsti, že o bojkotu Tesly uvažují již i finské odbory. Pokud se Finové přidají, bude Švédsko zcela izolováno.
Švédský IF Metall, který má více než 300 tisíc členů, zahájil stávku 27. října po vleklých pokusech o vyjednávání s Teslou. Její zakladatel Elon Musk se nechal již dříve slyšet, že není velkým zastáncem odborářské myšlenky, neboť odborové buňky podle něj do firem vnášejí negativní prostředí. Ne každý však zjevně sdílí jeho představu o pozitivním prostředí.
IF Metall tvrdí, že více než 90 procent švédských zaměstnaneckých smluv je kryto podnikovými kolektivními smlouvami, které zabezpečují „důstojné a bezpečné pracovní podmínky“. Po zahájení stávky se IF Metall obrátil na své kolegy s žádostí o podporu. Odborový svaz zastupující švédské přístavní dělníky původně uvedl, že nebude manipulovat s vozy ve čtyřech přístavech, ale později zákaz rozšířil na všechny vozy Tesla ve všech přístavech. K podpoře stávky se připojily i další odborové svazy napříč Švédskem, včetně pracovníků pošty v zemi, kteří odmítají manipulovat se zásilkami včetně poznávacích značek potřebných k doručení vozů Tesla kupujícím.
Dánský odborový svaz 3F vydal 5. prosince prohlášení o zastavení vykládky a přepravy vozidel Tesla do Švédska. „IF Metall a švédští dělníci v současné době bojují neuvěřitelně důležitou bitvu. Když nás žádají o podporu, přirozeně je podporujeme,“ řekl Jan Villadsen, předseda společnosti 3F Transport.
Sousední skandinávské odborové svazy takto spolupracují poprvé od roku 2015, kdy švédští piloti podpořili stávku pilotů v Norsku. Nyní jsou Norové připraveni podporu sousedům vrátit. Odborový svaz Fellesforbundet ve středu oznámil, že má rovněž v úmyslu zahájit bojkot přepravy vozů Tesla na švédský trh. Předseda svazu Jørn Eggum vysvětlil, že požadavek kolektivní smlouvy je přirozenou součástí pracovního života v severských zemích a „nemůžeme akceptovat, že Tesla stojí mimo něj.“
659
Související články
Podmořské komunikační kabely v Baltu přerušeny
Podmořské komunikační kabely v Baltu přerušeny
Dva podmořské komunikační kabely v Baltu přestaly fungovat během necelých 24 hodin. Jeden z Finska do Německa, druhý mezi Litvou a Gotlandem. Nezbývá, než se ptát spolu s Jeffrey Lebowskim (Dudem): „Jak to říkal Lenin. Hledej toho, kdo z toho může něco mít.“
Jachting od sauny k sauně
Jachting od sauny k sauně
Mnozí jachtaři již jsou plavbami na jihu Evropy znuděni a hledají jiné atraktivní lokality. Jachtařský instruktor Dan Přívara se příští rok znovu vydává daleko na sever, do oblasti plné ostrovů, ostrůvků, útesů a mělčin mezi Finskem a Švédskem. Jaká je plavba daleko na severu v době, kdy slunce (téměř) nezapadá?
Plavba mezi ostrovy, kde slunce (skoro) nezapadá
Plavba mezi ostrovy, kde slunce (skoro) nezapadá
Kde je největší hustota ostrovů v celé Evropě? Nejvíce ostrovů na km2? Těžko to spočítat exaktně, ale jedním z nejvážnějších adeptů na prvenství budou vody Baltu mezi Švédskem a Finskem. Je to bludiště ostrovů, ostrůvků, mělčin, skalisek a kardinálních znaků. Překrásné pobřeží s minimem turistů.