Search
× Search
Sydney Hobart v době koronaviru
Viktor Brejcha
/ Kategorie: Ostatní regaty

Sydney Hobart v době koronaviru

I přes nemilé komplikace v tomto roce způsobené koronavirovou pandemií, se letos můžeme opět těšit na „vánoční“ závod Rolex Sydney Hobart. Je ovšem s otazníkem, jaká bude účast.

I přes nejistou situaci s otevřenými hranicemi se nakonec k 29. říjnu, kdy byla poslední možnost se registrovat do závodu, přihlásilo přesně 100 lodí. Na seznamu nalezneme všechny důležité uchazeče o Tattersall Cup – cenu pro celkového vítěze v hendikepu. Na start se postaví Ichi Ban – TP52, který zvítězil v letech 2017 a 2019, Alive (držitel trofeje z roku 2018) a také Quest (vítěz ročníků 2008 a 2015). Nejzajímavější souboje se bezesporu odehrají ve flotile lodí velikostí 50–70 stop, což dokazují počty účastníků v této flotile. Poslední roky se stále více objevují lodě typu TP52. Tato třída si získává každý rok více příznivců. Je v mnoha směrech velmi otevřená inovativním řešením, ale zároveň drží designéry a majitele na uzdě v podobě některých pravidel na konstrukci plavidla.

Flotila lodí větších než 70 stop ovšem letos výrazně prořídla. Již na začátku roku přišli Australané o držitele nejrychlejší lodě posledního ročníku– Commanche, která byla prodána zájemci z Ruska a odcestovala zpět na starý kontinent. Podle dostupných informací by se měla nyní nacházet na suchu v jednom francouzském přístavu.

Se začátkem pandemie ohlásil tým Scallywag, že svůj letošní program výrazně zkrátí, a tedy ani ten se nebude účastnit závodu.

Největším překvapením je pak nezaregistrování Wild Oats XI do závodu. Rodina Oatsových, která je jediným majitelem a sponzorem týmu, ve spojení s Covid-19 musela značně omezit své podnikání. V dovolenkových rezortech, které provozuje, musela dle dostupných informací z médií, propouštět zaměstnance a stejně jako jiní podnikatelé i oni zažívají krušné chvíle. Je tedy dost možné, že i kvůli svému postavení na veřejnosti, se rozhodla neriskovat mediální galeje, kdy peníze na sponzoring jachtařského týmu by byly, ale na platy zaměstnanců nikoliv.

Je nutné si také uvědomit, že posádky těchto speciálů jsou složeny z mezinárodních es, která za běžné situace pouze přiletí na závod, absolvují závod, převezmou trofej a opět letí o kontinent dál na další závody jiných sponzorů. Je tedy logické, že se týmy rozhodly zbytečně neplýtvat časem posádek, protože aktuálně je nutné pro vstup do Austrálie setrvání ve dvoutýdenní karanténě.

Na start závodu se tedy postaví pouze dvě velké lodě. Black Jack (bývalá Alfa Romeo) a InfoTrack. Je tedy otázkou, zda je o co stát. Loňský rok se na startu setkalo 5 velikánů, letos dva a dle mého názoru béčkové týmy. Největším tahákem tohoto závodu byly vždy bezesporu předstartovní manévry a těsné míjení se lodí ihned po startu. Letos nám tyto záběry budou bohužel chybět, ale o to více pozornosti dostanou menší lodě jako právě zmiňované TP52.   

1976
Na horu