Search
× Search
Světlo do nepohody Fenix HM51R Ruby
Daniel Vodička
/ Kategorie: Testy, Zajímavosti

Světlo do nepohody Fenix HM51R Ruby

Dobrá čelovka i s červeným světlem by měla být součástí výbavy každého jachtaře. Je nezbytná na každé noční plavbě, při kotevní hlídce, ale i při regatě. Při závodech je pak hlavním kritériem nízká hmotnost.

Během léta jsme měli možnost testovat čelovku Fenix HM51 Ruby. Má celou řadu vlastností a funkcí, které jsou pro jachtaře velmi důležité. V první řadě je mimořádně odolná díky tomu, že tělo je vyrobeno ze slitiny leteckého hliníku, jehož povrch je upraven tvrdou anodizací typu HA-III.

Čelovka se vlastně skládá z miniaturní samostatné svítilny, která je na hlavovém pásku upevněna jednoduchou silikonovou objímkou, ve které je možné ji natáčet podle potřeby ve vertikálním směru. V silikonovém pouzdru svítilna sedí pevně a nastavený úhel svícení drží. Díky možnosti svítilnu z objímky vyndat, máte zároveň i miniaturní svítilnu do kapsy. Kryt prostoru na baterie je magnetický a svítilnu je tak možné upevnit na jakémkoli železném povrchu, a to jak horizontálně, tak i vertikálně. To je šikovná maličkost. Šroubování krytu na baterie jde po celou dobu plynule, v závěru je znát vnitřní těsnění, kvůli kterému je třeba mírně přitlačit. Dotahování působí podobně seriózním dojmem, jako klapnutí dveří u luxusního automobilu. Částečným povolením uzávěru zajistíte, že se vám čelovka omylem nevybije při transportu. Baterie je odpojená.

Průměr válečku je 21 mm a délka 70 mm. I s Li-ion akumulátorem RCR123A váží jen 51 g. Včetně náhlavního pásku a gumové objímky je celková hmotnost 80 g. Toto číslo je pro závodní jachtaře podstatné. Kompletně celá čelovka odolná proti rozbití a vodotěsná podle standardu IP68 do 2 metrů hloubky váží polovinu toho, co mobilní telefon.

Zastavme se ještě u náhlavního pásku. Díky speciální úpravě výborně drží na hlavě. Na přání běžců je navíc perforovaný, aby se pod ním při sportu nepotila hlava. Dalším plusem jsou reflexní prvky na pásku, které mohou zachránit život při noční procházce po krajnici silnice. Silikonová objímka je jednoduchá a zdá se být odolná. Pro případ, že by nevydržela stejně dlouho, jako odolná svítilna, je v balení přibalena ještě jedna náhradní. Z dalších náhradních dílů je k dispozici těsnění pod kryt akumulátoru a silikonový kroužek s utěsněním zásuvky nabíjecího micro-USB konektoru.

Odolnost

Již jsme se zmínili o tom, že jde o odolnou čelovku, které neuškodí pád na palubu, ale dokonce ani do vody u mola. Odolnost IP68 potvrzuje že ani třicetiminutové potopení do hloubky 2 metrů čelovce neublíží. To může být rozhodující například při zachycení igelitu či plovoucího provazu v noci na lodní šroub. HM51 Ruby je možné vzít na vyřezávání provazu z lodního šroubu s sebou.

Akumulátor

Čelovka používá nepříliš běžný dobíjecí Li-ion akumulátor Fenix RCR123A o nominálním napětí 3,6 V. Dobíjení probíhá USB kabelem s micro-USB koncovkou, která se zastrčí do zásuvky ve svítilně. Jde tedy o běžný kabel k mobilnímu telefonu. K nabíjení tak není třeba nabíječka, čelovku nabijete z počítače, battery packu, nebo jakékoli nabíječky na telefon. Na lodi i v automobilu běžně dobíjíte ze zásuvky cigaretového zapalovače, nebo ze zásuvky USB, které jsou na navigačních stolcích stále častější. Stav nabití akumulátoru indikuje červená a zelená dioda.

V případě absence dobíjecí baterie je možné použít jednorázovou lithiovou baterii CR123A.

Svítivost a barvy

Čelovka Fenix HM51 Ruby nabízí čtyři režimy bílého světla a tři režimy v červené barvě. Režim Turbo má světelný tok 500 lumenů a dosvítí až 85 metrů daleko. To je jen pro představu takové menší fotbalové hřiště. Znamená to, že i na megajachtách si posvítíte od kormidla na příď (kromě těch největších). Takový výkon však nevydrží věčně. Po 5 minutách se svítilna sama přepne do nižšího módu, aby se nepřehřála. Na nejvyšší stupeň vydrží akumulátor hodinu a 20 minut.

Ve vysokém režimu intenzity dosvítí čelovka na poloviční vzdálenost a doba svícení se prodlouží na 2 hodiny a 50 minut. Stále jde o světlo s mimořádným dosahem, kterým je možné po připlutí do přístavu kontrolovat polohu vyvazovacích kruhů atd. Následuje střední úroveň svitu, ve kterém se provozní doba prodlouží nad 13 hodin. Na nejnižší úrovni je světelný tok jen 3 lumeny a doba svitu se protáhne na 110 hodin. Jde ale především o nouzové osvětlení.

Jachtaři často používají čelovky i pro večerní osvětlení kokpitu při dlouhých a plodných debatách. Na střední úroveň svitu je možné debatovat až do rána. Zhasnete-li na konci večírku a až do dalšího ji nepoužijete, rozsvítí se vám se stejnou intenzitou jako naposled. Pamatuje si poslední režim svícení při opětovném zapnutí. 

Co se týče červeného světla, to je na lodi nezbytné při nočních hlídkách pro zachování nočního viděni. Pokud by vás někdo osvítil bílým světlem, můžete přijít o noční vidění až na 15 minut. Červené světlo noční vidění zachovává.

Také červené světlo nabízí více úrovní svícení. Nejprve běžné červené světlo. V tomto režimu by měla být výdrž čelovky 30 hodin. Je dostatečné k tomu, abyste si posvítili na frklík na vrcholku stěžně. V další pozici je k dispozici pravidelné blikání (hodí se například na kolo, nebo při noční chůzi po silnici) a nakonec je to blikání signálu SOS morseovkou. Oba blikající módy mají výdrž 60 hodin.

Potřebujete-li vědět, v jakém stavu je akumulátor uvnitř, stačí kontrolní zmáčknutí ovladače a zelené, nebo červené světlo vám stav baterie indikuje. Stálé zelené světlo značí více než 85 % nabití akumulátoru. Zelené blikání indikuje 50 – 85 %. Stálé červené znamená 25 – 50 % a červené blikání méně než 25 %.

Závěrem

Už na první pohled působí čelovka Fenix HM51 Ruby velmi dobrým dojmem. Je odolná proti prachu i vodě, skladná, lehká. Pokud ji zapomenete přes noc na palubě a přijde bouřka, nemusíte se bát, že budete ráno vylévat vodu zevnitř. Dlouhá doba svícení, a především jednoduché dobíjení nabíječkou na telefon potěší na cestách. Kladem jsou i náhradní díly v balení. Jediný problém, na který si budete muset zvyknout je volba barvy světla. Podíváte-li se do manuálu, je to jasné. Jinak je to pokus omyl. Nedůležitá drobnost, na kterou si zvyknete, u jinak povedené čelovky.

Více informací zde.

 

6429
Na horu