Superekologická superjachta
Britská loděnice Spirit Yachts dokončila a novému majiteli předala 33,9metrovou jachtu Geist. Plachetnice se slupovým oplachtěním je největší dřevěnou jednostěžňovou jachtou postavenou na britských ostrovech od legendární lodi Shamrock V z 30. let minulého století. Její předností má být hlavně ekologický provoz.
Čerstvý vlastník 111stopé megajachty, jehož identita není redakci Lodních novin známa, je zastáncem moderních technologií a šetrného přístupu k životnímu prostředí. Na jachtě chce především plout na plachty, a když kotvit, tak mimo maríny.
Foto Spirit Yachts
Salón jachty.
Takový kolos se nicméně neobejde bez strojního pohonu – tím je v tomto případě elektrický systém Torqueedo živený čtveřicí li-ion baterií BMW. Podle údajů loděnice může jachta výhradně na tento pohon plout až 30 mil rychlostí 8 uzlů. Za příhodných povětrnostních podmínek lze baterie dobíjet otáčením propeleru při plavbě na plachty.
Veškerá palubní elektronika včetně vybavení kuchyně byla vybírána s důrazem na minimální spotřebu a maximální účinnost. Generátory na lodi jsou přítomny rovněž, ale slouží vyloženě jako nouzová záloha, nikoli jako předměty pro denní využití. „Dokud bude při plavbě přes Atlantik vanout vhodný vítr, nebude loď spotřebovávat žádnou energii získanou z fosilních paliv,“ cituje web Megayachtnews Nigela Stuarta, výkonného šéfa Spirit Yachts.
Foto Spirit Yachts
Ještě jeden obrázek z koupelny.
Zajímavostí rovněž je, že záměrem investora od počátku bylo, aby jachtu mohl vést sám a nemusel se spoléhat na posádku. „Dřevěná jachta takové velikosti s jedním stěžněm, kterou má kormidlovat jen majitel, nad tím už je třeba se vážně zamyslet,“ dodává Sean McMillan, zakladatel a hlavní designér Spirit Yachts. McMillan předpokládá, že se Geist bude účastnit i regat.
Sólo vedení jachty nahrává i hydraulické palubní vybavení či rolování hlavní plachty do ráhna. Plachty jsou vyrobené z recyklovaného materiálu, stěžeň byl zhotoven z karbonového vlákna.
Že se pod palubou takové jachty bude skrývat unikátní interiér, asi nikoho nepřekvapí. Zodpovědné za něj je studio Rhoades Young Design, které akcentovalo organické tvary – linie připomínají především různé ulity a kokony. Tak snad jen majiteli popřát, aby si někde na širém moři neprožil svou verzi Kafkovy Proměny.
Specifikace
Celková délka: 33,9 m
Délky na vodorysce: 24,0 m
Šířka: 6,4 m
Ponor: 4,05 m
Výtlak: 58 000 kg
Balast: 45 %
Akumulátory: BMW lithiové akumulátory 40 kWh
Motor: Torqeedo
Plocha plachet: 450 m2
Více najdete zde.
4063
Související články
Zkásnout ropáky. Oxfam navrhuje zdanění superjachet a soukromých tryskáčů
Zkásnout ropáky. Oxfam navrhuje zdanění superjachet a soukromých tryskáčů
Britská charitativní organizace Oxfam si v tažení za snižováním emisí skleníkových plynů vyhlédla nový cíl - velmi bohaté lidi, kteří své bohatství rozpouštějí mimo jiné v hektolitrech fosilního paliva. Charitativní organizace tvrdí, že jen za loňský rok by zdanění superjachet a soukromých letadel přineslo britské státní pokladně dvě miliardy liber (60,3 miliardy korun).
Umývání jachet v maríně a metráky saponátu v moři
Umývání jachet v maríně a metráky saponátu v moři
Kolik hektolitrů saponátu skončí každou sobotu v moři v maríně Sukošan/Biograd/Seget/Split… Dovolená na jachtě je taková čistá dovolená. Neškodná na první pohled. Má ale i své stinné stránky.
Klaus by jen nesouhlasně pozdvihl obočí…
Klaus by jen nesouhlasně pozdvihl obočí…
I lodní doprava se snaží snižovat emise. Obviňovaná ze znečišťování ovzduší investuje do ekologických technologií. Utrácí stovky milionů navzdory Václavům Klausům, kteří nikdy neviděli výrazné tání ledu (samozřejmě kromě filmů Ala Gora).