Suez nebo mys Dobré naděje?
Tipněte si, o kolik dnů je delší plavba kontejnerové lodě z Evropy do Malajsie kolem mysu Dobré naděje (kolem Afriky) než Suezským průplavem. Plavba kolem Afriky se od konce čajových clipperů běžně nepoužívala. Nic ale netrvá věčně…
Kontejnerová loď M/V CMA CGM Alexander von Humboldt s kapacitou 16022 TEU vyplula ze španělského Algecirasu a zamířila do Malajsie. Neplula však na východ do Středozemního moře, jak je běžné, ale zamířila na západ a pak na jih. Vydala se na dlouhou cestu kolem Afriky. Vyhne se tak nákladné plavbě Suezským průplavem.
Trasa kolem Afriky se používá jen výjimečně. Důvodem pro tuto nezvyklou zajížďku jsou nízká poptávka po přepravních kapacitách a levná ropa. Oba tyto faktory se nyní potkaly. Poptávka po dopravě klesá v důsledku krize způsobené koronavirem. Cena ropy klesá částečně ze stejného důvodu, částečně kvůli cenové válce mezi Saudskou Arábií a Ruskem.
Trasa kolem Afriky je delší o 3000 mil. CMA CGM Alexander von Humboldt zvýšila rychlost proti normálu o dva uzle a v přístavu Port Klang v Malajsii by měla být za 26 dnů. Běžná trasa Suezem zabere této lodi 21 den.
Suezský kanál nevidí odbočky od pravidelné trasy rád a snaží se jim zabránit snížením ceny. Evropské lodě mají za současné krize v kanálu slevy. Navzdory slevám se cena kolem Afriky vyplatí.
23665
Související články
Návrat námořní dopravy do doby krále Klacka?
Návrat námořní dopravy do doby krále Klacka?
Námořní doprava se vrací do doby před Panamou a Suezem. Proč nákladní lodě znovu obeplouvají mysy Dobré naděje a Horn? Proč volí extrémně dlouhé trasy?
Nedostatek alkoholu? Za vše může Maersk
Nedostatek alkoholu? Za vše může Maersk
V levnějších barech a restauracích se začíná šířit nervózní šeptanda. Vypadá to, že v příštích dvou letech bude na trhu nedostatek alkoholu. Týká se to především levnějších druhů, dražší značky a archivní ročníky zatím nejsou v ohrožení.
Kontejnerovky na jaderný pohon?
Kontejnerovky na jaderný pohon?
Čínská loděnice China State Shipbuilding Corporation (CSSC) představil plány na kontejnerové lodě na jaderný pohon. Kapacita se bude pohybovat kolem 24 000 TEU, píše server gCaptain.