Stará hlavní plachta, co s ní?
Vyfasovali jste při charterové plavbě unavenou hlavní plachtu, která je vytahaná jak síťovka při pátečním nákupu. Co s tím?
Plujete-li na zaďák nebo bočák, velké břicho na hlavní plachtě tolik nevadí. Co ale dělat, když potřebujete stoupat a plachta stále zlobí?
Problém nastane především při silnějším větru, kdy je třeba mít plachtu co nejplošší, aby jachtu příliš nenakláněla a nesnášela z kurzu více, než je nezbytně nutné. V takovém případě můžete zkusit problém vyřešit tím, že plachtu zarefujete. Pokud dobře dotáhnete první ref, tvar plachty se obvykle výrazně vylepší, profil se zploští. Sice máte menší plachtu, ale jachta bude méně snášena z kurzu a celkové výsledky budou lepší, než s plnou plachtou. Plavba bude navíc mnohem pohodlnější.
Zkuste to, obvykle to pomůže.
Titulní foto: Pavel Nesvadba
7809
Související články
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Vítr slábne, motor startovat nechcete. Jak udržet rychlost? Jak vymáčknout z minima maximum? Umíte vytrimovat loď do slabého větru?