Stane se SVR Lazartigue nejrychlejší lodí?
V červenci byl na vody spuštěn revoluční trimaran SVR Lazartigue Francoise Gabarta. Zatím jsou na programu testovací plavby, ale již při nich dosáhl rychlosti 44,9 uzlu v 15 uzlech větru. Jak testování probíhá?
V rozhovoru pro Tip & Shaft přiblížil Gabart dosavadní zkušenosti s lodí, průběh tréninku a výkony, kterých nový trimaran dosáhl.
„Zatím jsme byli na vodě šestkrát. Upluli jsme téměř 2000 mil. Dvakrát jsme na vodě strávili noc. Většinou vál vítr mezi 10 a 25 uzly. Jednou jsme se ale potýkali s 25 – 30 uzly větru a vlněním o výšce 3 metry. Z důvodů uzavřené pojistky jsme zatím odkázáni na plavby ve vymezeném prostoru a také se musíme ohlížet na povětrnostní podmínky. Samozřejmě se potýkáme i s technickými problémy, ty však nejsou nijak významné. Nejde o nic klíčového, spíše maličkosti. Stále ale před sebou máme mnoho a mnoho práce na dlouhodobé spolehlivosti.“
Na otázku týkající se rychlosti Francois Gabart odpověděl.
„Velmi rychle na lodi zrychlujeme nad 30 uzlů. Rychlostí mezi 35 a 40 uzly dosahujeme celkem snadno, a to i na divočejším moři. Maximální dosažená rychlost je 44,9 uzlu ve větru o rychlosti 15 uzlů. Jde o lodě, které jsou schopné dosahovat bláznivých rychlostí. Pro nás je ale důležité udržovat vysokou průměrnou rychlost. Foily nám pomáhají i na rozvlněném moři tlumit pohyb lodě vlnami způsobený.“
Proti větru?
„Je třeba si uvědomit, že na lodích Ultime nestoupáme 35°na skutečný vítr, ale spíše 55 – 60°. Snadno ale udržujeme průměry nad 30 uzly ve 14 – 15 uzlech větru. Pokud trochu odpadneme, rychlost se zvýší na 35 – 38 uzlů. To jsou výkony, které nám otvírají zcela nové taktické možnosti. S těmito rychlostmi se mění hledání ideální trasy, stále více jsme schopni si aktivně vybírat ideální počasí, nemusí být pasivní v jeho rukou.“
2081
Související články
Strukturální problémy trimaranu Neel
Strukturální problémy trimaranu Neel
Německý majitel trimaranu Neel 47 ukazuje strukturální problémy na lodi, kterou vlastní 4 roky. Praskliny po celé lodi, utrhané přepážky, určitě nelze říci, že se jedná o loď v plavbyschopném stavu.
Schovat se před bouří je správné řešení
Schovat se před bouří je správné řešení
Pokud mohu snížit riziko pro loď a posádku na minimum, udělám to. Není-li to nezbytné, neriskuji. Skvělým příkladem je současné dění v závodu kolem světa Arkea Ultim Challenge.
Cesta k úspěchu je šetřit loď
Cesta k úspěchu je šetřit loď
Přinášíme rozhovor s vedoucím mužem Arkea Ultim Challenge. Charles Caudrelier jede fantastickou plavbu. Je nejen první v závodě, ale má také náskok na rekord v sólové plavbě kolem světa.