Stane se ošklivost trendem?
Armel Tripon předvedl trup své nové jachty IMOCA a vypadá to, že bude ještě ošklivější než vše, co jsme zatím mohli vidět ve třídách IMOCA, Classe Mini a Class 40. Nová jachta je tvarem trupu naprosto revoluční.
Pod novinkou třídy IMOCA je poprvé podepsaný designér a závodník Sam Manuard. U nás je známý jako konstruktér jachty Follow Me Milana Koláčka, nebo například celé výrobní řady Seascape. Úspěch jachet Seascape byl takový, že firmu přiřadil pod svá křídla největší výrobce rekreačních jachet na světě Beneteau Group. Sam je vynikající závodník v Classe Mini a Class 40. Svoje designy tak mohl vždy sám vyzkoušet. Mezi předními konstrukčními kancelářemi je to ojedinělý přístup.
Kulatá scow příď
Nová IMOCA je prvním Manuardovým designem v královské offshore třídě. Odvážný design přináší mnoho nového. V první řadě je to maximálně kulatá příď typu Magnum (první offshore design tohoto typu Davida Raisona v Classe Mini se jmenoval Magnum). Maximálně s ohledem na pravidla, IMOCA nedovoluje to samé, jako Classe Mini.
Menší šířka
Dále jde o menší šířku lodi v porovnání s ostatními jachtami IMOCA. Přesná šířka zatím nebyla zveřejněna, ale loď by měla být na rozdíl od svých konkurentek užší. To si žádá určité vysvětlení. Šířka dodává jachtě stabilitu, protože v náklonu prodlužuje páku, na které působí kýl. A větší stabilita znamená větší výkon, možnost vést více plachet. Pokud je nová IMOCA užší, nebude tedy méně výkonná? Díky foilům nemusí být. Na jachtách vybavených foily to jsou tato křídla, která dodávají jachtě dynamickou stabilitu. Čím jsou delší, tím více stability. Šířka trupu tak nemusí být pro vyšší stabilitu rozhodující. A menší šířka znamená menší hmotnost a méně pevnostních problémů.
Vysoko instalované foily
Jachta by měla být vybavena extrémními foily. Na první pohled je vidět, že z trupu vybíhají velmi vysoko. Bude třeba náklon jachty, aby se zanořily pod hladinu. A zároveň budou pracovat poměrně daleko od lodě. Myšlenkou designéra bylo, aby pracovaly v místě, kde voda není narušena vlnou, kterou dělá trup jachty.
Další výhodou použité instalace foilů je že například za příliš slabého větru budou moci být oba foily na hladinou a nebudou brzdit.
Zatím jsme mohli vidět jen první snímky trupu nové jachty. Je odvážná a odvahu vyžaduje nejen od skippera Armela Tripon a a designéra Sama Manuarda, ale především od sponzora (LˇOccitane), který to vše platí. Ceny nových jachet IMOCA se dnes pohybují od 3 milionů EUR nahoru. Vsadit tuto částku na revoluci, to vyžaduje odvážné srdce. O to více, když je revoluce tak ošklivá…
3946
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?