Správné kotvení
Už víte, kolik je třeba vypustit kotveního řetězu. Dlouhý řetěz ale není vše. Kde jeden dokáže zakotvit, jinému se stejná kotva nechytí. Jak na to?
První co budeme pro kotvení hledat, je ideální hloubka. Již jsme si řekli, že na standardních charterových jachtách půjde o hloubku cca do 10 metrů.
Pro zakotvení není ideální skalnaté dno (kotva buď nebude držet, nebo naopak nepůjde vytáhnout), ani dno porostlé mořskou trávou (kotva obvykle po trávě klouže). Hledáme tedy písek, nebo bahno. Jak poznáme po příjezdu do zátoky písek od mořské trávy? Světlé fleky ukazují na dně písek, tmavé jsou tráva. Kotvu budeme házet do světlé barvy.
Postup
Najdeme si místo, na kterém chceme zakotvit. Připlujeme znovu, tentokrát již přídí proti větru. Na vybraném místě začneme spouštět kotvu. Jakmile je kotva na dně, začneme pomalu couvat po větru. Pomalu couváme proto, aby se kotevní řetěz natahoval, ale abychom nepohybovali kotvou, dokud nebude vypuštěno řetězu potřebné množství.
Blížíme se vypuštění požadované délky řetězu. Zařadíme neutrál a couváme již jen setrvačností. Jakmile přestaneme řetěz vypouštět, ten se pomalu napne a pokud kotva drží, zastaví loď. Jachta je přitažena řetězem zpět ke kotvě. Opět zařadíme zpátečku a pomalu ještě jednou řetěz napneme. Jakmile je napnutý (poznáme podle toho, že se loď zastavila a začala se točit), přidáme plyn a vyzkoušíme, jestli kotva opravdu drží.
Teprve po této zkoušce si můžeme být zakotvením jistí a můžeme v klidu spát.
Vyvarovat se rychlosti
Často je postup skipperů při kotvení správný, chybují jen v tom, že couvají při vypouštění kotvy příliš rychle. Jsou netrpěliví. Vypouštěnou kotvu přitom táhnou po dně. I kdyby kotva nakonec chytila, budou stát na jiném místě, než si vybrali.
Další chybou je, že sice je kotva na dně na správném místě, ale jachta couvá příliš rychle při zarývání kotvy do dna. Potom se na méně vhodném dně stane, že se kotva nestihne zarýt do dna, ale je na boku po dně tažena.
Proto je při kotvení hlavní zásadou, vyvarovat se rychlosti a při zakotvení si dát na vše čas a všechny manévry dělat pomalu. Výsledky pak jsou mnohem lepší.
Rada na závěr
Pokud zkouška zakotvení dopadne špatně a kotva nedrží, máme tři možnosti. První je vypuštění delšího řetězu. Druhou možností je vytažení kotvy a volba jiného místa k zakotvení na stejném kotvišti a třetí variantou je vyhledání jiné zátoky.
Nikdy se nespokojte s tím, že ta kotva vlastně trochu drží. Párkrát se sice nejspíše nic nestane, pak ale jednou …
20412
Související články
Dvě rady pro bezpečné kotvení
Dvě rady pro bezpečné kotvení
Protože se správným kotvením mnozí stále bojují spíše neúspěšně, máme pro vás dvě rady, které vám pomohou.
Jak spočítat namáhání na kotvě
Jak spočítat namáhání na kotvě
Jaká je síla působící na vaši kotvu, pokud fouká vítr o rychlosti 15 uzlů? A co když přifoukne na 40 uzlů? Je na to jednoduchý výpočet, který je možné zvládnout i z hlavy.
Charter a kotvení na jihu Turecka
Charter a kotvení na jihu Turecka
Náš oblíbený čtenář a kamarád Ludo Launer nám poslal užitečné informace o charteru a kotvení na jihu Turecka. Text je ponechán v jazyku našich východních sousedů, proto může být pro mladé jachtaře, kteří nás obvykle nečtou, nesrozumitelný.