Spolehlivé refování hlavní plachty
Jaké refování hlavní plachty zvolit? Refování do stěžně, refování do ráhna, nebo nakonec klasiku? A klasiku jedním lanem, nebo vpředu na oko a lanem dotahovat jen zadní lem plachty?
Na toto téma si můžete přečíst článek od veterána plaveb na divokých mořích Skipa Novaka.
Rolování do stěžně
Jde-li o spolehlivost, doporučuje Novak klasické refování. Rolování hlavní plachty do stěžně nemusí být na 100 % spolehlivé. Velice nepříjemným selháním je zaseknutí plachty na půli cesty, kdy nejde více dovnitř, ale ani vytáhnout ven. Za určitých podmínek vám z toho budou vstávat vlasy na hlavě.
Jinak se Novak staví k rolování do stěžně neutrálně, na plavby při pobřeží dobré. Pomineme-li samozřejmě vyšší těžiště jachty (rolovací mechanizmus ve stěžni), horší tvar plachty při absenci spír a menší plochu. Kladem je samozřejmě jednoduchá manipulace, pokud vše pracuje, jak má.
Rolování do ráhna
Na milost nebere ani rolování do ráhna. Na první pohled vypadá systém spolehlivě. Vše je ale složitější, než se zdá. Do ráhna se roluje mnohem větší délka plachty než do stěžně. Aby vše pracovalo, jak má, je systém velmi citlivý na správný úhel ráhna ke stěžni při rolování. Rychle se tak vytrácí výhoda, že na ráhno člověk dosáhne. Skip mluví o tomto systému při používání na superjachtách. Systém prý dobře pracuje v klidu v přístavu, ale v reálných podmínkách při silnějším větru prý jde o nervy drásající zkušenost, která ve výsledku vede k nepoužívání hlavní plachty. Levnější jet na naftu, než riskovat poškození plachty nebo nákladného systému.
Klasické refování
Pro Skipa Novaka, který má za sebou i nejeden závod Whitbread (později Volvo Ocean Race), je z hlediska spolehlivosti jedinou volbou klasické refování hlavní plachty. Nemá se na něm co pokazit.
Jedním lanem?
V posledních letech je nejčastěji k vidění refování jedním lanem, které dotahuje zároveň přední i zadní lem a není tak třeba od kormidla chodit při refování ke stěžni. Také tento systém ale má své nevýhody. Lano, které je třeba při refování dotahovat, je velmi dlouhé a je na něm veliké tření, protože prochází přes celou řadu kladek a zlomů. Proto se velmi špatně dotahuje tolik, kolik je třeba. Navíc cesta ke stěžni sice není nutná, ale je více než doporučovaná, protože v opačném případě je možné, že se při refování plachta skřípne mezi refovací lano a stěžeň a dojde k jejímu poškození. Proto je lepší u stěžně být a refování si pohlídat.
Nejklasičtější klasika
Foto UK Sailmakers
Řešení, kdy je přední len dotažen pomocí tack line.
Tak co je tedy nejlepší? Jaké refování je z hlediska spolehlivosti to správné? Je to ta nejklasičtější klasika. Přední lem okem na hák, zadní lem stažený refovacím lanem. Variantou u větších jachet je popruh s okem v předním lemu, se kterým se přeci jen lépe pracuje než s okem v plachtě. Další variací na dané téma je tack line vedoucí od kování ráhna (gooseneck). Do něj se cvakne refovací oko na plachtě a z kokpitu se tack line dotáhne.
Mnoho dalších informací najdete v článku zde.
3671
Související články
Refování jedním lanem
Refování jedním lanem
Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?
Proč nerefuji genu?
Proč nerefuji genu?
Vítr sílí, jachty kolem refují, ale na naší lodi je stále venku celá gena. Proč nechávat genu do poslední chvíle venku celou a proč raději refovat hlavní plachtu?
Ještě jedno nebezpečí na zaďák
Ještě jedno nebezpečí na zaďák
Plujete na zadoboční vítr. Posádka je nadšená, protože na rychloměru dlouhé chvíle vídí číslo začínající devítkou. Ani hranice 10 uzlů není nedosažitelná… Je ale nejvyšší čas se zamyslet.