Spánek sólových jachtařů
Závodíte přes oceán nebo okolo světa. Jste na lodi sám. Jak ovládnout vlastní únavu? Jak ovládnout sebe, svůj spánek? Jak neupadnout do dřímoty v nejméně vhodný okamžik? I to patří k cestě za vítězstvím.
Časopisu Yachting World na tuto otázku odpovídal jeden z nejlepších sólových jachtařů posledních let Jeremie Beyou, třetí z poslední Vendée Globe a dnes skipper nejmodernější jachty IMOCA Charal.
Teplo a sucho
I když jsou nové foilující jachty IMOCA rychlejší, pokud letí na foilech, nejsou tak mokré, jako předešlá generace, protože letí nad vodou. Starší lodě IMOCA nebo VO65 jsou stále zaplavovány vodou. Přitom na jakékoli lodi plujete, je třeba zůstat v suchu. Nejde jen o vodu, ale i o pot. Používám žluťáky, které nejsou zcela dýchací, proto se při těžké práci začínám potit. Stačí pak vychladnout a je vám zima. Na práci na nové jachtě IMOCA Charal dnes používám lehkou GoreTexovou větrovku. Kokpit je celkem dobře krytý, proto nejsou třeba pořádné žluťáky. GoreTex je pro mne nezbytností. Udrží vás déle v teple a suchu.
Spát krátce a často
Stávalo se mi, že jsem po dlouhé době bez spánku začínal slyšet zvláštní pískání v uších. Halucinace. Dnes vím, že to nikdy nesmím nechat dojít tak daleko. Ještě předtím je třeba si odpočinout. Snadněji se mi spí při sólové plavbě, kdy si vyberu chvíli odpočinku, než v posádce v systému hlídek. Při sólové plavbě využívám krátký spánek 10 – 12 minut kdykoli, kdy je třeba. Samozřejmě v „plné polní“. Je ale třeba mít pohodlné oblečení, být v suchu a v teple.
Občas dlouhý spánek
Jednou za 2 – 3 dny tělo potřebuje dlouhý spánek. Potřebuje se nabít. Problém je, pokud jsou zrovna takové podmínky, které to neumožňují. Proto je důležité již před startem závodu hledat při routingu stabilní podmínky, při kterých bude možné se vyspat. Dlouhým spánkem myslím 90 – 120 minut. Důležité je, dát si budík. I když se většinou vzbudím i bez něj. Pro dlouhý spánek si svlékám žluťáky a lehám si na lůžko do spacáku.
Vynechat kávu
Nepijte mnoho kávy. V krátkém výhledu to sice pomůže, ale v dlouhodobém výhledu přichází útlum. To platí o všech stimulantech. Nikdy jsem nezkoušel kofeinové přípravky, nebo jakékoli přípravky, abych zůstal vzhůru. Stejně tak se nesnažím před startem závodu naladit na jiný spánkový rytmus. Nikoli, jedinou starostí před startem závodu je, dokonale si odpočinout. Když vyplouváte na start, musíte vědět, že je dokonalý spoleh na vaši loď i na vaše tělo a mysl.
8437
Související články
Přednáška o Vendée Globe s Milanem Koláčkem v úterý
Přednáška o Vendée Globe s Milanem Koláčkem v úterý
V úterý od 19:00 se můžete zúčastnit webináře o právě probíhající Vendée Globe. O závodu a jeho průběhu vám více řekne Milan Koláček, vynikající offshore jachtař, kterého všichni čtenáři Lodních novin znají.
Kdo naskočí do rychlíku?
Kdo naskočí do rychlíku?
Ve Vendée Globe důležitý okamžik pro favority. Nyní se hraje o to, kdo stihne naskočit do rozjetého vlaku, který bez zastávky míří k mysu Dobré naděje. Kdo naskočí, zmizí soupeřům, kterým se to nepodaří. Ztráta zde už nemusí být dohnatelná.
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?