Snadné vytažení rolovací hlavasky
Máte na lodi rolovací hlavní plachtu a při jejím vytahování se vždy zapotíte? Poradíme vám, jak ji vytáhnout s třetinovou námahou.
Vytahování rolovací hlavní plachty je obvykle ztíženo několika kladkami, přes které je veden outhaul. Toto lano, které plachtu vytahuje, je vedeno z jezdce na ráhně na kladku v zadním rohu plachty (1), zpět na kladku na jezdci (2), dále na kladku na konci ráhna (3), na které se láme do protisměru, prochází ráhnem ke stěžni, přes kladku vychází z ráhna (4), vede na kladku u paty stěžně (5) a minimálně přes jeden organizér (6) jde do stoperu u hlavní lukny. Jenom jestli si cestu přečtete až do konce, zatočí se vám hlava a zeslábnou ruce. Na všech těch kladkách musí být k…a tření.
Bez kladek na outhaulu se neobejdeme, proto je třeba je vynechat. Při vytahování hlavní plachty nechte v první chvíli dotaženou otěž a s lodí jeďte proti větru nebo na stoupačku. Pošlete fyzicky zdatného člena posádky (vytahovač) k ráhnu. Chytí outhaul na ráhně před jezdcem a zatáhne. Vytáhne plachtu ze stěžně přímo na ráhně. Potřebná síla zde bude výrazně menší, protože vynechá všechny kladky.
Vytahovač plachtu vytáhne ze stěžně, vrátí se do kokpitu, povolíme otěž hlavní plachty a dotáhneme outhaul přes vinšnu. No a odpadneme na kurz... Tímto způsobem snížíte námahu nejméně o 2/3.
Snadné, rychlé, jednoduché.
8112
Související články
Jak vytáhnout hlavasku na bočák
Jak vytáhnout hlavasku na bočák
Často se stane, že po vyplutí vytáhnete nejprve genu a teprve později taháte hlavní plachtu. Jak to udělat, abyste nemuseli genu při vytahování klasické hlavní plachty zarolovat?
Návětrná nebo závětrná?
Návětrná nebo závětrná?
Víte, co znamená, že je loď návětrná, nebo naopak závětrná? Co se děje, když v sílícím větru ztrácíme kontrolu a jak lépe docílit vyváženosti plachet? Pro správnou odpověď trochou teorie, kterou použijete v praxi.
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Jak vám pořádný nůž v kokpitu může zachránit dovolenou? Na co takový nůž použít a kde ho mít umístěný. Závodní jachtaři na tyto otázky znají odpovědi, turističtí jachtaři už méně.