Slušná navigační chyba
Trimaran Multi One Design 70 Phaedo si jel pro další vítězství v Rolex Middle Sea Race. Soupeře měl na lopatě. Pak přišla navigační chyba, která se vidí maximálně jednou za sto let.
Copak se to děje? To si říkali příznivci jachtingu, když sledovali do té doby vedoucí trimaran Phaedo za ostrovem Pantaleria.
Nepokračoval na jih k Lampeduse, ale zamířil k severovýchodu. Plnou rychlostí. Co se stalo?
Za nedlouho přišel obrat a trimaran Phaedo znovu plul k jihu. Dalším otočným bodem byl ostrov Lampedusa.
Kurz byl ale jiný. Že došlo k chybě, to bylo definitivně jasné u ostrova Linosa. Phaedo za ostrovem obrací a pluje na severovýchod. Do neznáma. Rozhodně ne k cíli. Přibližně 40mil špatným směrem. Pak teprve si toho někdo všiml.
Obrat o 180° a zpět na jihozápad. Otočit Lampedusu a teprve pak do cíle.
Chybička se vloudila.
Jak řekl skipper Brian Thompson (držitel Jules Verne Trophy, absolvent Vendée Globe atd): „Minulou noc jsme si dali vlastní gól.“
7170
Související články
Kdy bych mapový plotter nejraději rozmlátil
Kdy bych mapový plotter nejraději rozmlátil
Parádní věc taková navigace v kokpitu. Už není třeba běhat do podpalubí k navigačnímu stolku. Jsou ale chvíle, kdy bych ho nejraději rozkopal. Nebo dal políček jeho tvůrci. Alespoň.
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.
Pár zkratek na navigačních přístrojích
Pár zkratek na navigačních přístrojích
Zkratky. Podíváte se na mapový plotter a zkratky. V telefonu – zkratky. Navigace jsou samé zkratky. Bylo by dobré vědět, co znamenají, abyste se neradovali z vysoké COG, když VMG je záporná.