Simrad Halo24: nabušený radar za rozumné peníze
Radar Halo24 společnosti Simrad představuje cenově dostupný přístroj s funkcemi, které donedávna nebyly k dispozici ani u těch nejvyspělejších jednotek. Díky dlouhému dosahu je vítaným pomocníkem při sledování počasí a jeho vývoje, na krátkých vzdálenostech jsou jeho předností mimořádná přesnost a rychlost.
Základní charakteristiky 24palcového radaru hovoří o bezprecedentních 60 otáčkách za minutu. Přístroj tedy proskenuje okolí lodi každou sekundu. Signál má nominální dosah 48 mil a radar využívá Dopplerova jevu. K zobrazení radarových snímků slouží ethernetem připojený multifunkční displej Simrad MFD. Ten však není součástí „balení“.
Kamarád do mlhy
Zmíněný dosah 48 mil je pouze mezní hodnotou. Aby radar skutečně takto vzdálený objekt zaznamenal, musela by být anténa umístěna dost vysoko a dotyčný objekt by musel být dost velký. Tuto vlastnost radaru tak lze spíše využít pro sledování počasí, bouřek, jejich postupu a vývoje. Rozsah zkoumané oblasti jde z 48 mil zkrátit až na pouhých 100 metrů.
Díky rychlosti otáček lze na displeji pozorovat okolní situaci takřka v reálném čase, což jistě ocení každý, kdo někdy manévroval v husté mlze v rušném přístavu. Toto platí zhruba do vzdálenosti 1,5 míle, na delších vzdálenostech již signál potřebuje více času k návratu.
Esa v rukávě
Radar nabízí několik velmi cenných a praktických funkcí. Například Dual Range umožňuje sledovat na displeji dva radarové snímky vedle sebe, jeden pro malou a druhý pro velkou vzdálenost nebo jeden pro pobřeží, druhý pro počasí.
Funkce Radar Overlay zase nabízí možnost promítnout snímky radaru na mapu, což pomáhá lepší identifikaci radarem detekovaných objektů. Radar je vybaven i funkcí automatického nastavení eliminace rušení signálu deštěm či vlnami v těžkých podmínkách (DCR).
Look Ahead je pak funkcí, která pozici lodě neumisťuje do středu displeje, ale do jeho spodní třetiny. Kapitán tak vidí více z oblasti, která ho zajímá, tedy ve směru plavby. To je funkce, která se uplatní především při vyšších rychlostech. Režim Offset pak umožňuje přesunout pozici lodi na místo definované kurzorem.
Komprese pulzů i ceny
Z technického hlediska je podstatný fakt, že radar pracuje s technologií CHIRP, což je komprese pulzů. Přístroj vysílá šest různých pulzů při každém otočení antény. Jeden z nich je kontinuální vlnou, ostatní se v čase mění. Kontinuální pulz se uplatní na krátkých vzdálenostech, zbylých pět pomáhá lepší návratnosti z delších vzdáleností. Jejich kombinací se pak „slepí“ jeden obraz, v němž nejsou žádná slepá místa.
Tyto funkce, které přišly do civilního provozu z armádního prostředí, společně s intuitivním rozhraním, jsou největšími přednostmi tohoto radaru. Zároveň jsou pryč i doby, kdy radar stával podobné peníze jako samotná loď. Tento kus se prodává za 3099 dolarů.
863
Související články
Program přednášek na stánku Lodních novin na výstavě For Boat
Program přednášek na stánku Lodních novin na výstavě For Boat
Na výstavě For Boat pro vás budeme mít na našem stánku znovu připraven bohatý program zajímavých přednášek. Budeme začínat v 11:00 a další přednášky přijdou na řadu ve 12:30, 14:00 a 15:30. Kdy vystoupí kdo?
Hledat úkryt před bouří?
Hledat úkryt před bouří?
Bouřlivému počasí je nejlepší se vyhnout. Sledovat předpověď počasí a případně nevyplouvat. Co když mě ale zachytí na moři? Mám se snažit skrýt v přístavu?
Jak vysoko má být radar?
Jak vysoko má být radar?
Na některých jachtách je vidět radar, který je umístěný nezvykle vysoko na stěžni. Má takové umístění smysl, nebo tím přicházíme o to nejdůležitější?