Sedm kontrol, které ušetří statisíce
Nákladných oprav na palubě jachty se lze vyvarovat, pokud dodržíme 7 pravidelných každoročních kontrol. A začátek sezóny je pro ně poslední možnou chvílí.
1. Zkontrolovat plachty a opravit je.
Jednou za rok je zapotřebí sundat plachty, sprayhood, lazy bag, bimini atd. Vše pečlivě prohlédneme a hledáme stopy po prodření, případně porušené švy. Na místech, kde hrozí prodření, použije sailmaker výztuhu v podobě další ochranné vrstvy.
2. Kontrola a servis dieselového motoru.
Dieselový motor pokud pracuje, nebývá kontrolován a to se může vymstít. V případě, že máte po ruce spolehlivého mechanika, nechte ho jednou za rok motor zkontrolovat. Při této kontrole se nebojte ptát na vše, co vás kolem motoru napadne. Naučíte se tak nejvíce.
3. Čištění spodku trupu.
Pokud nevytahujete loď každý rok z vody, abyste ji očistili a použili nový antifouling, nezapomeňte se alespoň jednou pod loď potopit, zkontrolovat elektrody na trupu, stav propeleru, kormidla, uchycení kýlu atd. Snažte se trup lodi udržovat maximálně čistý. Rychlostní rozdíl je ohromný.
4. Zkontrolujte kohouty procházející trupem.
Kohouty procházející trupem podléhají stárnutí a mohou být příčinou zatopení lodi. Při vytažení z lodi z vody je pečlivě zkontrolujte do posledního detailu. Promažte potřebné části. Používejte pouze silikonovou vazelínu. Jiná by mohla poškodit gumová těsnění.
5. Zkontrolujte celou takeláž.
Ideální na kontrolu takeláže je sundání stěžně. To je však náročné technicky i finančně. I na stojícím stěžni můžete zkontrolovat většinu potřebného. Jde o stěhy, vanty, napínáky, spoje, šekly, závlačky, kladky atd. Nezapomeňte ani na kontrolu pohyblivého lanoví, prodřená a jinak poškozená lana vyměňte.
6.Opravte nasáklou nebo popraskanou palubu.
Utěsnění kování na palubě již nemusí po letech sloužit. Zkontrolujte okolí každého kování, hledejte praskliny a jiné známky narušení. Paluba sendvičové konstrukce může být nasáklá vodou. V tom případě odstraňte kování a staré těsnění, nechte vše řádně vyschnout a znovu utěsněte.
7. Prohlédněte kotvu, řetěz a lano.
Na kotvě závisí bezpečnost lodi ve chvílích, kdy posádka spí. Vytáhněte celý kotevní řetěz s lanem na molo a pečlivě očistěte sladkou vodou, včetně kotevního lana. Pak zkontrolujte pečlivě každý díl kotvy, řetězu i lana. Nechte vysušit a uložte zpět. Krystaly soli v laně způsobují jeho narušení.
8929
Související články
Jarní údržba IV: Bezpečnost práce a zpátky na vodu
Jarní údržba IV: Bezpečnost práce a zpátky na vodu
Údržba lodi na jaře je stejně důležitá jako ta na podzim. Kdo se víc snažil na podzim, má na jaře volněji a naopak. V závěrečném díle seriálu o jarní údržbě veškerou dosavadní snahu završíme spuštěním lodě zpět na vodu. Ještě předtím si ale připomeneme zásady, které je třeba dodržet, aby naše činnost nebyla nebezpečná pro nás, ani pro okolí.
Jarní údržba III: Protikorozní ochrana
Jarní údržba III: Protikorozní ochrana
Údržba lodi na jaře je stejně důležitá jako ta na podzim. Kdo se víc snažil na podzim, má na jaře volněji a naopak. Ve třetím díle seriálu o jarní údržbě se zaměříme na protikorozní ochranu.
Jarní údržba: jak na opravy trupu
Jarní údržba: jak na opravy trupu
Údržba lodi na jaře je stejně důležitá jako ta na podzim. Kdo se víc snažil na podzim, má na jaře volněji a naopak. V tomto seriálu si uvedeme servisní úkony typické pro jarní údržbu. Začínáme opravami trupu.