Sázka na trysku
39 jachet startujících ve Velikonoční regatě se probíjí proti jugu. Letošní první etapa závodu se zapíše mezi náročné a vyčerpávající.
Startovní pole křižuje k jihovýchodu. Tradiční dilema kudy se vydat k cíli, bylo letos rozhodnuto ve prospěch trysky mezi Korčulou a Pelješacem. Štěstí na vlnách mezi Korčulou a Lastovem zkouší jen 3 jachty. Zbytek vsadil na klidnější vody mezi ostrovy.
A zatím se zdá, že jde o správnou volbu. Vedoucí jachta mezi tryskaři již křižuje u ostrůvku Vela Kneža na začátku trysky. Jde o favorizovaný tým Giulia. Na otevřeném moři jižně od Korčuly je na tom nejlépe tým Libora Hoška, který ale ztrácí 6 mil.
Ztráta způsobená vlnami
Ztráta týmů jižně od Korčuly je nejspíše způsobená vlnami. Ty by měly mít na otevřeném moři výšku do 1,5 m, zatímco mezi Kočulou a Hvarem určitě byly méně než poloviční a nedaleko Korčuly se jejich výška blížila k nule.
Podíváme-li se na tracking SEESEA, vidíme, jak špatně vycházelo křižování na vlnách (Hošek), proti mnohem lepšímu úhlu na klidné hladině (Hirnšal).
Změna směru větru
Nyní se zdá, že se vítr stočil více k jihu a to je výhoda pro Libora Hoška jižně od Korčuly, který by mohl dohnat část ztracených mil. Hošek nyní nekřižuje a pluje k východu, zatímco jachty v trysce křižují jak zběsilé. VMG Libora Hoška bude nyní větší. Bude to stačit na dohnání ztráty na vedoucí skupinu? Těžko říci. Myslím si, že je jeho ztráta příliš veliká. Na druhou stranu je třeba říci, že tryska může být zákeřná…
Co dále?
Jachty v trysce mají nadále jen jednu možnost. Pokračovat mohou dále jen Mljetským kanálem. Jachty jižně od Korčuly si mohou i nadále vybrat, jestli zvolí Mljet ze severu, nebo od jihu. Vzhledem k předpovědi se ale zdá, že vítr by měl vydržet tam i tam.
Polohu lodí najdete zde.
6142
Související články
Sibérie
Sibérie
Dnes v noci na Jadranu divočina. Jižní a jihozápadní vítr před studenou frontou bude na severu Jadranu sílit až k 55 uzlům. Vítr a nízký tlak způsobí vzestup hladiny moře. V některých přístavech dojde i na zaplavení nábřeží a přilehlých ulic.
Když v přístavu nemusí být bezpečno
Když v přístavu nemusí být bezpečno
Přístav znamená bezpečí. Nebo se to může zdát. Jsou ale situace, kdy má stání v přístavu k bezpečí daleko. Trhají se lana, jachty poletují jak korkové zátky. Stačí se podívat na video.
Poslední divoké jugo před krásným týdnem na Jadranu
Poslední divoké jugo před krásným týdnem na Jadranu
Turisticky neatraktivní počasí posledního měsíce muselo jednou skončit. Dnes se vyfouká poslední divoké jugo a do Chorvatska přijde babí léta. Chcete-li ještě na loď, od soboty bude určitě pár lodí volných.