Samopřehazovací kosatka, dáblův vynález
Pluji na jachtě Oceanis 51.1. Krásná jachta, která pěkně jede a je velmi prostorná. Má jen jednu chybu. Je vybavena samopřehazovací kosatkou.
Tato kosatka má nesporné výhody pro vedení lodě. Plujete s jinou jachtou na kolizním kurzu, nechce se klidit z cesty, jak by podle pravidel COLREG měla a musíte tedy reagovat. Chtělo by to obrat, ale na palubě nemáte posádku, to by s jinou přední plachtou bylo limitující. Se samopřehazovací kosou stačí otočit kormidlem (jako volantem v autě) a šup, obrat máte za sebou.
To je na straně plus. Jaké je mínus?
Trim. Trimování plachty je velmi nesnadné. Použijeme-li výraz vhodný pro veřejné užití. Prostě má své limity.
Potřebujete-li na stoupačku plachtu pořádně dotáhnout, můžete u toho krev cedit, ale nepodaří se vám to. Plachta je stále trochu moc bachratá a vzadu zavřená. Ať se snažíte sebevíc. Možná by to bylo lepší s prohnutou kolejnicí na otěž, ale tu nemáme. Výsledkem je, že je jachta hodně a zbytečně nakláněná. Tento problém je možné řešit jen tím, že se pokusíte vpředu nechat jednu otáčku na rolfoku. To ale také není příliš dobré řešení. Plachta je prostě o něco delší, než by měla být.
A to se nebavíme o plavbě na bok a zadobok, kdy potřebujete plachtu povolit a zavřít zadní lem… Ano vím, chtělo by to na to jinou plachtu, ale té se mi nedostává… Máte jen špatně vytrimovanou malou plachtu a jachtě se nedostává výkonu.
Závěrem
Možná je to v jiném provedení lepší, ale tady je samopřehazovací kosatka frustrující záležitost. Jakou máte s touto plachtou zkušenost vy?
3723
Související články
Pogo 12.50 je fantastický zážitek...
Pogo 12.50 je fantastický zážitek...
40 stop dlouhá jachta, která létá ve skluzu. To je neopakovatelný zážitek. Letět ve skluzu na kajutové plachetnici rychlostí kolem 15 uzlů, to nemá chybu. Daleko za sebou necháváte běžné jachty, které ve srovnání s vámi na hladině stojí.
Co dělat v sílícím větru?
Co dělat v sílícím větru?
Vítr sílí, stoupáte proti větru, bojujete se soupeři a nechce se vám refovat. Loď již ale je na hranici ovladatelnosti. Co s tím?
Je několik kroků, které lodi uleví, aniž by bylo třeba refovat. Vyjmenujeme si je jeden po druhém.
Jak vytáhnout hlavasku na bočák
Jak vytáhnout hlavasku na bočák
Často se stane, že po vyplutí vytáhnete nejprve genu a teprve později taháte hlavní plachtu. Jak to udělat, abyste nemuseli genu při vytahování klasické hlavní plachty zarolovat?