Samopřehazovací kosatka, dáblův vynález
Pluji na jachtě Oceanis 51.1. Krásná jachta, která pěkně jede a je velmi prostorná. Má jen jednu chybu. Je vybavena samopřehazovací kosatkou.
Tato kosatka má nesporné výhody pro vedení lodě. Plujete s jinou jachtou na kolizním kurzu, nechce se klidit z cesty, jak by podle pravidel COLREG měla a musíte tedy reagovat. Chtělo by to obrat, ale na palubě nemáte posádku, to by s jinou přední plachtou bylo limitující. Se samopřehazovací kosou stačí otočit kormidlem (jako volantem v autě) a šup, obrat máte za sebou.
To je na straně plus. Jaké je mínus?
Trim. Trimování plachty je velmi nesnadné. Použijeme-li výraz vhodný pro veřejné užití. Prostě má své limity.
Potřebujete-li na stoupačku plachtu pořádně dotáhnout, můžete u toho krev cedit, ale nepodaří se vám to. Plachta je stále trochu moc bachratá a vzadu zavřená. Ať se snažíte sebevíc. Možná by to bylo lepší s prohnutou kolejnicí na otěž, ale tu nemáme. Výsledkem je, že je jachta hodně a zbytečně nakláněná. Tento problém je možné řešit jen tím, že se pokusíte vpředu nechat jednu otáčku na rolfoku. To ale také není příliš dobré řešení. Plachta je prostě o něco delší, než by měla být.
A to se nebavíme o plavbě na bok a zadobok, kdy potřebujete plachtu povolit a zavřít zadní lem… Ano vím, chtělo by to na to jinou plachtu, ale té se mi nedostává… Máte jen špatně vytrimovanou malou plachtu a jachtě se nedostává výkonu.
Závěrem
Možná je to v jiném provedení lepší, ale tady je samopřehazovací kosatka frustrující záležitost. Jakou máte s touto plachtou zkušenost vy?
4487
Související články
Proč napínat zadní stěh
Proč napínat zadní stěh
Na jachtách typu cruiser/racer je dopínání zadního stěhu běžné. Tuto možnost ale najdeme i na některých lodích čistě turistických. Proč napínat zadní stěh a kdy?
Plachty povolit, nebo přitáhnout?
Plachty povolit, nebo přitáhnout?
Chcete ostře stoupat. Plachty je třeba přitáhnout na maximum. Nebo ne? Není někdy lepší je trochu povolit?
Proč bych volil klasické refování
Proč bych volil klasické refování
Refování jedním lanem, nebo vpředu na goosenecku na hák? Preferuji druhou možnost, i když mnohé loděnice to mají jinak. Proč jít proti proudu?