Rychlost proti kráse?
Jak se vám líbí jachta s kulatou přídí? Máme tu první laminátovou sériově vyráběnou loď, na které je třeba kreslit šipku ve směru jízdy. Protože jinak se můžete splést.
Lodě s kulatými příděmi typu scow se na moři poprvé objevily ve třídě Classe Mini a do dnešních dnů jsou v této třídě nejvíce rozšířené. Zatím ale jen mezi karbonovými prototypy. Dnes již jsou představeny první skici na sériově vyráběnou jachtu. Není to žádná krasavice, ale snad splní předpoklady a bude rychlá.
Jachtu bude vyrábět francouzská loděnice IDB Marine z Concarneau v Bretani. Designérem je průkopník kulatých přídí David Raison, který první jachtu tohoto typu, nesoucí jméno Magnum, představil v roce 2010. O rok později na ní zvítězil v závodě Minitransat.
Od té chvíli jachty s kulatou přídí startovnímu poli v kategorii Proto dominují. Letos na podobné lodi vyhrál Ian Lipinski a shodný design měla i jachta druhého Jorga Riecherse.
V kategorii sériových lodí je do dnešního dne design jachet víceméně klasický. Příď Pogo 3 je sice širší, než je běžné, ale stále jde o příď. Nyní tedy dochází ke změně.
Novinka z pera Davida Raisona ponese název Maximum. Základní rozměry jsou dané pravidly. Délka je 6,5 m a šířka 3 metry. Ponor je omezen na 1,6 m. Takeláž je hliníková (pravidla) a celková hmotnost lodi činí 950 kg. Cena jachty zatím nebyla stanovena.
Parametry Maxi 6,50
Celková délka
|
6,50 m
|
Šířka
|
3,00 m
|
Ponor
|
1,60 m
|
Výtlak
|
950 kg
|
Plocha plachet proti větru
|
44 m2
|
Plocha plachet proti větru
|
115 m2
|
Design
|
David Raison
|
Více
|
www.idbmarine.com
|
3475
Související články
Asi nevyhraje soutěž krásy…
Asi nevyhraje soutěž krásy…
S vysokou pravděpodobností nepůjde o nejhezčí jachtu roku. Má ale svá pozitiva a svoji klientelu si tak najde. Jde o větší sestru známé Mojito 650.
Proč mají závodní jachty široké přídě
Proč mají závodní jachty široké přídě
Podívejte se na nejmodernější závodní jachty IMOCA nebo Class 40. Jsou nevzhledně široké na přídi. A byly by ještě širší, kdyby jim to pravidla dovolila. Proč tomu tak je, když vždy byla s rychlostí spojená ostrá příď? Byly dokonce i doby, kdy se vycházelo z předpokladu, že základem rychlosti je elegance. To už dnes neplatí. Zeptali jsme se na to závodního jachtaře Milana Koláčka.
Nezvěstný
Nezvěstný
V záplavě sólových závodů přes oceán, či kolem světa, je snadné zapomenout na nebezpečí, které na sólové jachtaře na moři čeká. Krutou připomínkou je zmizení skippera jachty Classe Mini Aelig Stéphana Thomase.