Rychlost 34 uzly
Jachty IMOCA letí na foilech k cíli. 680 mil pro vedoucí Holcim, průměrná rychlost se drží nad 20 a maxima vylétávají k 35 uzlům. Toto jsou podmínky, pro které jsou jachty IMOCA stavěné, teď se projevuje jejich síla.
Není to tak dlouho, kdy průměrné rychlosti nad 20 uzlů a maxima mezi 30 a 40 uzly byly doménou závodních multihullů. Pak přišly foily a rychlost jednotrupých lodí vystřelila o jeden rychlostní stupeň výše. Jen je třeba vzít v úvahu, že to neplatí za jakýchkoli podmínek. Ve slabém větru, kdy foily nevyvinou dostatek vztlaku, jsou na škodu. Nedokážou zvednout trup z vody a jsou jen na obtíž. Stejně tak nepomůžou na ostrou stoupačku a na zaďák. Polární diagram jachet IMOCA je v těchto místech poněkud ořezaný. Na stoupačku je třeba více odpadat a na zaďák více ostřit.
Za Gibraltarem se však jachty IMOCA dostaly do ideálních podmínek a předvedly, co umí. Will Harris z paluby jachty Malizia hlásil včera 33,7 uzlu. A to Malizia není nejrychlejší.
Na posledních dvou dnech plavby za Gibraltarem je dobře vidět strategie plavby v těchto místech v tlakové výši. Vítr se postupně stáčel od severu k severovýchodu a s ním se stáčely i závodní jachty. Za Gibraltarem pluly na jihozápad, včera už severně od Kanárů směřovaly k západu.
Halza přišla v místech, kde se již jachty vyhnuly nebezpečí nestabilního větru mezi ostrovy a k jihu zamířily až nějakých 120 mil západně od nejzápadnějšího ostrova El Hierro. Vítr by měl i nadále vát od severovýchodu a před cílem v Mindelu to vypadá ještě na několik halz, tedy také na několik příležitostí ke změně pořadí. Nyní vede tým Holcim, před 11th Hour Racing (ztráta 27 mil) a Malizia (100 mil).
Vedoucí jachta VO65 WindWhisper ztrácí podle vzdálenosti do cíle jen cca 100 mil. V reálu je to ale mnohem více, protože se ještě bude muset dostat daleko na západ, protože si vybrala trasu uprostřed souostroví. Je tak otázkou, jestli je na tom lépe vedoucí jachta, nebo třetí Mirpuri, která je severně od La Palmy a pluje ve stopě jachet IMOCA.
Polohu lodí najdete zde.
589
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Plavba přes Atlantik. Kdy je čas vyplout
Plavba přes Atlantik. Kdy je čas vyplout
Jednou tak vyrazit přes Atlantik a strávit zimu v Karibiku. To je přání mnohého z majitelů jachet. Pokud má běžně jachtu například v Řecku, má před sebou plavbu dlouhou nejméně 5500 mil z Atén. To je pořádná porce. Kdy je třeba vyrazit?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.