Rychlé vytažení hlavní plachty
Máte na lodi klasickou hlavní plachtu a pokaždé se perete s jejím pomalým vytahováním? Řešení je jednoduché.
Vytahování hlavní plachty z kokpitu je pomalé a pracné především kvůli kladkám, které stojí v cestě. Čím méně kladek, tím méně práce.
Proto se na závodních lodích tahá hlavní plachta nahoru u stěžně. Výtah hlavní plachty vybíhá ze stěžně vysoko nad hlavou a běží dál vnějškem profilu na kladky u paty stěžně. Díky tomu máme, kde za výtah zatáhnout.
Při vytahování hlavní plachty stojí mastman (člen posádky pracující u stěžně) na svém místě a vytahuje plachtu nahoru. Posádka v kokpitu si volný výtah jen dotahuje (podobně se vytahuje spinaker). Až v konečné fázi, kdy již mastman nemá sílu, dotáhneme hlavní plachtu nahoru vinšnou.
8375
Související články
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Vítr slábne, motor startovat nechcete. Jak udržet rychlost? Jak vymáčknout z minima maximum? Umíte vytrimovat loď do slabého větru?