Rychlé vytažení hlavní plachty
Máte na lodi klasickou hlavní plachtu a pokaždé se perete s jejím pomalým vytahováním? Řešení je jednoduché.
Vytahování hlavní plachty z kokpitu je pomalé a pracné především kvůli kladkám, které stojí v cestě. Čím méně kladek, tím méně práce.
Proto se na závodních lodích tahá hlavní plachta nahoru u stěžně. Výtah hlavní plachty vybíhá ze stěžně vysoko nad hlavou a běží dál vnějškem profilu na kladky u paty stěžně. Díky tomu máme, kde za výtah zatáhnout.
Při vytahování hlavní plachty stojí mastman (člen posádky pracující u stěžně) na svém místě a vytahuje plachtu nahoru. Posádka v kokpitu si volný výtah jen dotahuje (podobně se vytahuje spinaker). Až v konečné fázi, kdy již mastman nemá sílu, dotáhneme hlavní plachtu nahoru vinšnou.
8187
Související články
K čemu slouží otěžový vozík?
K čemu slouží otěžový vozík?
Plujete na plachty, gena za předním lemem flatruje. Přitáhnete na otěži, flatrování přestane. Spodní špiony vlají vodorovně dozadu, jachta se rozjede. Při bližším pohledu zjistíte, že vršek geny ale spokojeý není. Loď by mohla plout ještě rychleji. Co s tím?
Nemám rychlost? Nebo nestoupám?
Nemám rychlost? Nebo nestoupám?
Něco není v pořádku. Nemám rychlost. Nebo nestoupám dostatečně. Špatně se mi kormidluje, nebo autopilot maká jako zběsilý? Co s tím mám dělat?
Příliš velký náklon? Co dělat
Příliš velký náklon? Co dělat
Vítr sílí, náklon jachty se zvyšuje. Již i hrana paluby je pod hladinou. Kormidelník se pere s kormidlem, loď již nechce poslouchat. Co v tu chvíli udělat?