Rychlé vytažení hlavní plachty
Máte na lodi klasickou hlavní plachtu a pokaždé se perete s jejím pomalým vytahováním? Řešení je jednoduché.
Vytahování hlavní plachty z kokpitu je pomalé a pracné především kvůli kladkám, které stojí v cestě. Čím méně kladek, tím méně práce.
Proto se na závodních lodích tahá hlavní plachta nahoru u stěžně. Výtah hlavní plachty vybíhá ze stěžně vysoko nad hlavou a běží dál vnějškem profilu na kladky u paty stěžně. Díky tomu máme, kde za výtah zatáhnout.
Při vytahování hlavní plachty stojí mastman (člen posádky pracující u stěžně) na svém místě a vytahuje plachtu nahoru. Posádka v kokpitu si volný výtah jen dotahuje (podobně se vytahuje spinaker). Až v konečné fázi, kdy již mastman nemá sílu, dotáhneme hlavní plachtu nahoru vinšnou.
8422
Související články
Návětrná nebo závětrná?
Návětrná nebo závětrná?
Víte, co znamená, že je loď návětrná, nebo naopak závětrná? Co se děje, když v sílícím větru ztrácíme kontrolu a jak lépe docílit vyváženosti plachet? Pro správnou odpověď trochou teorie, kterou použijete v praxi.
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Jak vám pořádný nůž v kokpitu může zachránit dovolenou? Na co takový nůž použít a kde ho mít umístěný. Závodní jachtaři na tyto otázky znají odpovědi, turističtí jachtaři už méně.
Trimování hlavní plachty jednoduše
Trimování hlavní plachty jednoduše
Správné vytrimování hlavní plachty vyžaduje zkušeného trimmera. Řeší se vše do nejmenšího detailu, různé kombinace nastavení do různých podmínek. My si zjednodušeně vysvětlíme, jak které trimovací prvky na hlavní plachtě pracují.