Rusové plují na tajňačku. Tankery vypínají AIS
V týdnu končícím 25. března zaznamenala izraelská společnost Windward nejméně 33 případů plavby ruských tankerů s vypnutými palubními systémy pro udávání polohy. Běžný týdenní průměr za poslední rok je přitom ani ne poloviční (14 případů).
Windward, jež se specializuje na monitoring námořních rizik, tyto "skryté operace" pozoruje hlavně ve výlučné ekonomické zóně Ruska nebo v jejím okolí.
Komerční plavidla musí mít podle mezinárodního námořního práva na moři zapnutý automatický identifikační systém, neboli AIS. Právě jeho vypínání nebo manipulace s daty je na prvním místě mezi podvodnými praktikami v lodní dopravě. Loni v květnu to uvedlo americké ministerstvo financí ve zprávě, v níž uvedlo doporučení k omezení nelegální lodní dopravy a obcházení sankcí.
"Neexistuje žádný důvod, proč by lodě měly mít AIS vypnutý. Povědomí o tom, zda se plavidlo podílí na podvodných praktikách je klíčové pro byznys firem a jejich ochranu před obchodováním se sankcionovanými subjekty," řekl pro agenturu Bloomberg Gur Sender ze společnosti Windward.
Vzhledem k tomu, že se stále více zemí a podniků vyhýbá obchodu s Ruskem, budou ruské lodě v pokušení dopouštět se zakázaných praktik či se zapojit do nelegální přepravy, aby se dopravci udrželi při životě, uvedl Ian Ralby, výkonný ředitel poradenské společnosti I.R. Consilium. "Rusko se rychle stalo vyvrhelem mezinárodního společenství, takže některé své aktivity zastírá, protože spousta lidí na obou koncích tranzitu nechce mít s Ruskem žádnou spojitost," řekl Ralby. "Obava z následků spolupráce je všudypřítomná, jakmile se Rusko objeví v řízení, provozu nebo vlastnictví plavidla," dodal.
Ralby však očekává, že se vbrzku najdou pro Rusko partneři. "Můžeme být svědky vzniku paralelního globálního trhu, na kterém bude probíhat obchod mezi sankcionovanými státy a jejich pomahači."
Podle společnosti Windward se u zaznamenaných případů vypnutých AIS většinou jedná o operace mezi lodí plující pod ruskou vlajkou nebo vlastněnou Ruskem a neruskými plavidly. Jejich operace mohou odhalit také satelitní snímky.
Byla zaznamenána setkání mezi ruskými ropnými tankery a neruskými plavidly, která trvají déle než tři hodiny. To je dostatečná doba na to, aby tankery mohly přečerpat zboží na plavidlo, které není postiženo sankcemi nebo zákazy, uvedl Sender. K těmto událostem také dochází v blízkosti přístavů.
Podle Windwardu byly zaznamenány i lodě, které do ruských vod a jejich přístavů vstoupily vůbec poprvé, přestože celkový počet takových lodí od začátku invaze přirozeně klesl. První plavbu do ruských vod tak například učinilo 22 lodí registrovaných ve Velké Británii, Spojených státech a Německu.
1841
Související články
AIS, kde jsou limity systému
AIS, kde jsou limity systému
Co automatický identifikační systém (AIS) umí, na jakém principu funguje a co od něj nemůžeme očekávat? Nenápadné zařízení dnes najdeme i na mnohých charterových lodích. Dokáže být velkým pomocníkem. Pokud víme, co umí a co od něj čekat nemůžeme.
Srážky se stávají (i v době AIS)
Srážky se stávají (i v době AIS)
Jak může dojít ke kolizi menšího tankeru a motorové superjachty dlouhé 63 metrů? Dnes, v době kdy jsou obě lodě vybaveny radarem, AIS a kdovíčím ještě? Výsledkem kolize byla škoda 7,9 milionu USD a potopený tanker.
Rusové vyplouvají a cení zuby
Rusové vyplouvají a cení zuby
Válka na Ukrajině nemá konce: Jestli běží podle nějakých plánů, tak ruské plány to nejsou. Rus se navzdory ztrátám čítajícím velké krajské město vzdát nehodlá a místo toho cení zuby jako vzteklý, ale přestárlý vlk. Na moře byla vyslána fregata Admirál Gorškov, vyzbrojená zbraněmi, které nemají na světě obdoby.