Rolovat genu proti větru?
Čas od času je možné vidět skippery, kteří rolují genu na rolfoku na kurzu proti větru. Je to pozůstatek dob minulých, kdy se plachty nerolovaly, ale stahovaly.
Plachtě toto nědělá dobře. Jakmile se otočíme proti větru, plachta sebou začne mlátit o stěžeň. Může se poškodit plachta, při silném větru může dojít i k poškození radaru na stěžni (máme-li ho, samozřejmě.
Při rolování plachty je dobré plout tak, aby plachta nebyla v tahu. Aby flatrovala. Ideálně nějaký předebok, ale stejně dobře ji mohu mít vypuštěnu i na bočák. Pak je rolování plachty relativně snadné. Relativně vzhledem k síle větru.
Plachtu samozřejmě stáhnu i když je v tahu. Je to jen otázka síly. Rozhodně ale nedělám dobře. Je to přílišné namáhání mechanizmu rolfoku, plachty a tak trochu i posádky.
A ještě jedna rada na závěr. Pokud není možné za spoušť rolfoku plachtu stáhnout z kokpitu, doběhněte na přední palubu a spoušť rolfoku tahejte tam. Uvidíte ten rozdíl.
11665
Související články
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
První samostatná plavba aneb když se věci s...u
První samostatná plavba aneb když se věci s...u
Sbíráte dlouho zkušenosti s ostatními, abyste konečně vypluli sami. A začnou se dít podivuhodné věci. Díky krásný a stručný popis toho, jak to také může na lodi býti našemu čtenáři Honzovi Štěpánovi.
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.