Rolex Sydney Hobart 2019
Již jen několik desítek hodin nás dělí od startu Rolex Sydney Hobart. Letos to bude po pětasedmdesáté, kdy obyvatelé Sydney budou diváky na startu jedné z nejznámějších regat.
Stejně jako v minulém ročníku budou i letos na startu nejznámější a nejrychlejší lodě – Comanche, Wild Oats XI, Black Jack, Scallywag a InfoTrack. Od posledního ročníku prošly mnoha úpravami. Pojďme se na některé novinky podívat.
Wild Oats XI a Black Jack
Není překvapením, že Wild Oats XI znovu doznala změn. Krátce po dokončení posledního Sydney-Hobart loď zamířila do domovské loděnice, kde změny vedlo studio Reichel/Pugh, konstruktér David Oliver, CFD specialist Giorgio Provinciali a-inženýr přes foily Paul Bieker. Tým Wild Oats XI se chtěl zaměřit především na optimalizaci kýlu, portfolia plachet a jejich konfiguraci v kombinaci s různými profily daggerboardů. Výsledkem je velké množství drobných úprav, které mají přinést lepší plavbu ve slabém větru. Je nutné zmínit, že závod do Tasmánie patří mezi jedny z nejsložitějších. Není to tím, že by byl tak dlouhý, ale jeho podmínky jsou v průběhu trasy proměnlivé. Velmi často se setkáváme se slabým větrem na startu, který favorizuje užší lodě, ale následují podmínky vhodné spíše pro lodě se širokým trupem – jako má například Info Track nebo Comanche. Vše je zakončeno vplutím do Hobartu, kde jsou proměnlivé podmínky, často spíše slabým větrem a s nevyzpytatelnými poryvy. Pro trasu Sydney-Hobart neexistují jednotné meteo podmínky. Každý ročník je jedinečný. Existuje plno studií z počítačů nejlepších konstruktérů, na jednom se ovšem vždy shodnou – loď pro tento závod musí být univerzální. V neposlední řadě je nutné zmínit neplánovanou úpravu lodě v podobě opravy proražené paluby, kdy na základě strukturálního selhání paty stěžně prošel profil skrz loď. Tým WOXI dokázal provézt nezbytné opravy, aby loď mohla nastoupit do závodu.
Black Jack letos prošel oproti Wild Oats XI výrazně většími změnami. Majitelé vlastní Black Jack druhým rokem, ale až nyní se rozhodli k velkým změnám. Oproti Wild Oats XI se designérský tým rozhodl loď více optimalizovat pro plavbu v silném větru. Vše začalo „vybrakováním“ interiéru lodě, reinstalací celé hydrauliky a rozvodů elektrické sítě. Dle všeho jen upgradem hydrauliky a elektriky se podařilo loď odlehčit o 200 kg. Následovala výroba nového delšího čelenu pro downwind plachty, který je nyní dlouhý celkem 5 metrů. Není se čemu divit. Loď od svého spuštění na vodu (na rozdíl od WOXI) neprošla žádnou zásadnější modernizací.
Scallywag a Comanche
Scallywag patří mezi neopomenutelné účastníky závodu. Majitelé se snaží v průběhu roku maximálně využít a účastní se mnoha závodů. Výsledkem je maximálně optimalizovaná posádka a naladěná loď. I tak ale letos Scallywag provedl rekonstrukci vodních balastů, kterými se snaží kompenzovat lehčí kýl. Scallywag tak v případě slabého větru pluje s prázdnými tanky a až v případě horších podmínek napouští balast.
Comanche, která patří mezi velké favoritky závodu, v průběhu roku neprovedla žádné zásadní změny. Loď povede její majitel Jim Cooney a bude mít opět velmi dobrou posádku, kterou letos doplnil o Mika Sanderse (vítěz Volvo Ocean Race).
Není kouře bez ohně
Několik týdnů před samotným závodem bylo vždy možné porovnat výkony posádek v inshore závodu SOLAS Big Boat Challenge. Ten byl bohužel letos zrušen z důvodu špatné viditelnosti, kterou způsobily požáry buše v okolí.
V této souvislosti vznesl David Witt (kapitán lodi Scallywag) na komisi závodu požadavek, aby se závodní lodě mohly hlásit u Green Cape pomocí satelitního telefonu v případě problémů s radiovým spojením. Zmíníme, že Green Cape je poslední kontrolní stanoviště, kde se musí závodní lodě hlásit a potvrdit, že loď, posádka a vybavení jsou v absolutním pořádku a jsou připraveni pokračovat dále do oblasti Bass Strait. Někteří kapitáni vznesli obavu, že z důvodu zvýšené frekvence požárů a kouře v oblasti Green Cape, by mohlo dojít k nenavázání rádiového spojení, a tedy i následnému vyloučení lodě ze závodu. Kapitán Witt se nechal slyšet, že v případě, že by Scallywag byl v takové situaci diskvalifikován, již by se nikdy nevrátil na start dalšího ročníku.
Závod o délce 628 námořních mil startuje 26. prosince. Startu závodu je možné sledovat zdarma online na oficiálních stránkách Rolex Sydney Hobart.
3052