Revoluce, která zabíjí
Jaká je nejinovativnější třída mezi jednotrupými jachtami? Lodě pro Volvo? Zestárly, než byly spuštěny na vodu. IMOCA? To už je o něco lepší. Jsou ale velké a drahé, proto zde jde vývoj vpřed jen opatrně. Class 40? Zapomeňte…
Je třeba jít dolů. Velikostně. Jsou to prototypy ve třídě Classe Mini. Ano, 6,5 metru dlouhé závodní speciály jsou testovací platformou nejnovějších technologií.
Již Milan Koláček měl na své Follow Me naklápěcí kýl, výklopná kormidla, vodní balast, daggerboardy a naklápěcí a natáčecí wingmast. Slušná porce věcí, které ani výkonný cruiser-racer nezná.
Dnes je technologická špička úplně jinde.
Podívejte se na video týmu Arkema.
Video je delší, ale stojí za to, ho dokoukat do konce.
Tvar lodi vychází z designu Magnum Davida Raisona. Ošklivá kulatá příď dodává jachtě výkon, a tedy i rychlost. Na určitých kurzech byla Magnum i o 2 uzle rychlejší, než klasické lodě konkurentů a jasně vyhrála závod přes Atlantik v roce 2011. Dnes je podobných lodí v Classe Mini několik.
Naklápěcí kýl je u prototypů samozřejmostí. Kromě toho však je možné, aby se ve své podélné ose natáčel a vyvíjel tak vztlak. Více najdete zde.
Sklopné foily
Foto Vincent Olivaud / Team Arkema Lalou Multi
Foily je možné sklápět nahoru a dolů.
Velkou věcí jsou na Arkema sklopné foily. Foily podobné těm, které najdeme na nejnovějších lodích IMOCA procházejí trupem v kloubu, ve kterém je možné je sklápět podle potřeby dolů a nahoru. To je poprvé, co je něco takového k vidění.
Nosná křídla jsou i na kormidlech. To ale není zcela nové, u vícetrupých lodí je toto již běžné a myslím, že v Classe Mini bylo možné nosná křídla na kormidlech poprvé vidět na 888 Simona Kostera.
Refovací křídlo
Foto Vincent Olivaud / Team Arkema Lalou Multi
Křídlo místo hlavní plachty.
Je tu ale ještě jedna mimořádná inovace. Na lodi nenajdeme klasickou hlavní plachtu. Místo ní je na stěžni křídlo. Křídlo, které se natáčí, mění se jeho profil a je možné ho refovat. Je to věc, o které v sušickém Compotechu mluvili již před 10 lety. Zde je ale konečně instalovaná na offshore lodi.
Podtržena a sečteno
Jde o nejinovativnější jednotrupou jachtu dneška. Vše vypadá funkčně. Uvidíme, jak si povede při závodech. Teprve ostré starty prověří spolehlivost technologicky náročné lodě.
Zabíjí! Proč?
V nadpisu článku mluvíme o revoluci, která zabíjí. Proč?
Podívejte se, kolik prototypů startovalo v Class Mini loni. Dříve početná třída slábne. Na vině je právě postupující technologická revoluce. U nových lodí masivně roste cena. Jak samotné stavby, tak i vývoje. Toto vše již není možné připravit na koleně. A vedle ceny roste i riziko. Ve vývoji se vydáte špatnou cestou. Zabloudíte. Nebo vaše inovace nebudou dostatečně spolehlivé. Vydejte se na takovou cestu, když riskujte, že zabloudíte. Na to je to dost drahá sranda.
6282
Související články
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.