Renovace, nebo přesun? Nejhezčí německý maják čeká na verdikt památkářů
Jedna z nejznámějších technických památek v Německu, maják Roter Sand, čelí drsným podmínkám Severního moře již 140 let. Ačkoli v průběhu dekád prošel několika renovacemi, jeho stav není nejlepší. Věž potřebuje důkladnou rekonstrukci. Památkáři řeší jak její pojetí, tak především výši nákladů.
Maják, který střeží zátoku u přístavu Bremerhaven, je skvostem majákové architektury. Že stavba má mít svou budoucnost, je obecně sdíleným závěrem. Ona budoucnost je ale zatím nejistá. Němečtí památkáři by konečné rozhodnutí o průběhu renovace měli zveřejnit začátkem května.
Stavba, která je někdy nazývána první offshore strukturou na světě, svému původnímu účelu přestala sloužit po osmi dekádách v roce 1964, kdy byla vyřazena z provozu. V dubnu 1987 pak byla zahájena velkolepá rekonstrukce, která zahrnovala bagrování, zpevňování a čištění základů. Za pomoci plovoucího jeřábu ENAK pak byl renovován i ocelový plášť věže a lucerna. Restaurování bylo dokončeno 8. listopadu 1987 a o den později úřad pro vodní cesty a lodní dopravu Bremerhaven předal maják německé Nadaci pro ochranu památek. Ve skutečnosti však skončila jen první etapa renovace. Následovalo důkladné zbavování rzi všech ocelových dílů a několikeré nátěry.
Stavu technické památky nesvědčí její konkrétní umístění, kdy je vystavena vlivu příboje i silných proudů. Neprospívá jí ani růst mořské hladiny a bouře, které zesilují s postupující klimatickou změnou. To vyžaduje rostoucí náklady na údržbu. Nadace pro ochranu památek tak proto nechala vypracovat komplexní studii možností, jak ke stavbě přistoupit.
Před třemi lety byl zpracován znalecký posudek se třemi variantami: sanace na místě, přemístění na jiné místo v moři nebo přemístění na souš. Otázka nákladů však zůstala otevřená. Jasněji by tedy mělo být ve středu 3. května, kdy chtějí památkáři představit výsledky šetření a analýz, které o budoucnosti majáku rozhodnou.
403
Související články
Podmořské komunikační kabely v Baltu přerušeny
Podmořské komunikační kabely v Baltu přerušeny
Dva podmořské komunikační kabely v Baltu přestaly fungovat během necelých 24 hodin. Jeden z Finska do Německa, druhý mezi Litvou a Gotlandem. Nezbývá, než se ptát spolu s Jeffrey Lebowskim (Dudem): „Jak to říkal Lenin. Hledej toho, kdo z toho může něco mít.“
Jak daleko je vidět světlo majáku?
Jak daleko je vidět světlo majáku?
Světlo majáku Mulo uvidíme ze vzdálenosti… Počkejte podívám se do mapy… Ze vzdálenosti 12 mil. Hmmm, a bude to tak, když je viditelnost jen 5 mil?
Hororový vrak odstraněn. Ztroskotanému důchodci přispěli ostrované
Hororový vrak odstraněn. Ztroskotanému důchodci přispěli ostrované
Neobvyklá atrakce zpestřila na pár dní život obyvatel východofríského ostrova Norderney. Na jedné z jeho pláží uvízla svépomocí postavená jachta, která nejprve budila dojem „lodě duchů“, což podporoval i její velmi netradiční vzhled. Ve skutečnosti ztroskotala i s kapitánem a stavitelem v jedné osobě na palubě.