Rekord/nerekord a zdramatizování závodu
Tým 11th Hour Racing uplul za 24 hodin 544,63 námořní míle. To je nový rekord ve třídě IMOCA. Nebo vlastně není? V současnosti je, i není. Teď je, ale zanedlouho nebude.
Během víkendu se trojice jachet na 2. – 4. místě 11th Hour Racing, Biotherm a Malizia dostala konečně do větru a začala honit vedoucí Holcim – PRB. Na zadní straně výše přišel vítr, moře bylo klidné, a to byla chvíle, kdy je třeba sešlápnout plyn až na podlahu. Nejvíce na tom šlapali na 11th Hour Racing. Za 24 hodin dokázala jachta uplout 544,63 námořní míle. Rekord platný v současné chvíli pro třídu IMOCA má hodnotu 539,71 míle a drží ho Alex Thomson z roku 2018.
Co se týče výkonů zapsaných v tabulkách, o rekord jde. V zimě ale zvládla IMOCA Charal vedená Franckem Cammasem urazit 558 mil. Tento výkon však ještě není ověřen a zapsán do rekordních knih. Proto se zatím může 11th Hour Racing tvářit, jako držitel rekordu.
Závod se dramatizuje
V pátek měl vedoucí tým Holcim – PRB náskok blížící se 600 mílím. To je pro představu přibližně z Terstu na řecký ostrov Lefkada. Holcim – PRB pokračovala na zadní straně tlakové níže dále k východu, Zbylá trojice již ze systému vypadla a stála v bezvětří tlakové výše.
Dnes druhá Biotherm ztrácí 460 mil a zdá se, že by se náskok mohl dále smrskávat. Všechny čtyři jachty jsou navíc ve stejném systému. Pronásledovatelé sice na jeho zadní straně, už je to ale lepší, než tomu bylo před pár dny. Navíc to vypadá, že vítr před Holcim – PRB by měl slábnout… To jsou ale zatím jen odhady. Bez polárních diagramů a routingového softwaru je těžké přesně odhadnout, jak se bude situace vyvíjet.
V současné chvíli je situace taková, že tým Holcim – PRB sjel na stějnou zeměpisnou šířku, jako tři zbylé jachty. Dostal se ke středu vyplňující se tlakové níže a odhalzoval. Náskok je 460 mil na Biotherm a můžeme být zvědaví na dění v příštích dnech.
Opravy
Na všech jachtách probíhají z času na čas opravy. Guyot přistál v Kapském městě a bude se řešit delaminace trupu. Aby se mohl připojit ke zbytku flotily v Itajaí. Na Malizia se opravuje dobíjení. Na Holcim - PRB zase plachty. Záplata na zadním lemu byla třeba na J2, oprava byla zapotřebí i na hlavní plachtě.
Na Biotherm naproti tomu oslavovali narozeniny. Velkým dárkem byla... Uvidíte ve videu.
Polohu lodí najdete zde.
498
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?