Réčko na katamaranu dovede nepříjemně překvapit
Přecházíte ze světa jednotrupých lodí do rozměrného pohodlí katamaranů. První réčko vás může nepříjemně překvapit.
Na jednotrupé jachtě jste zvyklí na jednoduchá réčka. Stačí trochu rychlosti a obrat proti větru je snadný. Klidně obrat za obratem, žádný problém. Spolehlivý obrat uděláte na pár metrech.
Vstoupíte na katamaran a POZOR! Réčko je jiné. Pomalé, neochotné, a ne vždy se musí povést. Proti jednotrupé jachtě je nespolehlivé.
To, co na réčko na katamaranu nutně potřebujete, je rychlost. Rozjeďte se, naberte rychlost a rychle odréčkujte. Genu nechte chvilku i po přechodu přes vítr na původní závětrné otěži. Opře se do ní vítr a pomůže s dotočením.
V posledních článcích jsme mluvili o tom, že na stoupačku je třeba s katamaránem trochu odpadnout. Nemůžete plout ostře jako na jednotrupé jachtě. Počítejte s tím, že budete křižovat ne 90°, jako na jednotrupé jachtě, ale nejméně 100°. Před obratem se rozhodně nesnažte přiostřit, ztratili byste rychlost a katamaran by se nemusel přes vítr přetočit.
Tedy, před obratem poplujete 50 – 55°na vítr, naberete rychlost a teprve potom půjdete do obratu. Počítejte s tím, že loď hodně zpomalí. Měli-li jste rychlost a přešli dostatečně přes vítr, už je vše snadné.
Jste-li na jednotrupé jachtě zvyklí točit těsně před nebezpečím, na katamaranu si určitě nechte většího fóra.
0
Související články
Pozor na hmotnost na katamaranu
Pozor na hmotnost na katamaranu
Vícetrupé jachty vás lákají kvůli rychlosti? Potom si dejte dvojnásob pozor, co vše si na palubu berete a jak (ne)zbytné věci na lodi rozložíte. Vliv na plavební vlastnosti je významný.
Stoupačka na katamaranu? Jak na to?
Stoupačka na katamaranu? Jak na to?
Polární diagramy katamaranů nevypadají na to, že by bylo možné se dostat rychle do cíle, který leží proti větru. Není to tak docela pravda. Je ale nutné zvolit odlišnou strategii.
Jak rychle můžeme plout?
Jak rychle můžeme plout?
Víte, jakou maximální rychlostí můžete na moři plout? 10, 20, 50 uzlů? Tak tedy kolik?