Radar nebo AIS
Není to tak dlouho, co tato otázka neexistovala. Na pořádné jachtě byl radar a bylo vhodné s ním umět zacházet. Dnes je tu ale systém AIS, které mnohé funkce radaru nahradí. Navíc v mnohem srozumitelnější formě a levněji. Pak tedy vyvstává otázka, jestli je radar zapotřebí.
Radar
Radar vysílá paprsky, které se po odrazu od překážky vrací zpět. Přístroj detekuje jejich odrazy a zobrazí na monitoru překážky, od kterých se paprsek odrazil. Překážkou může být pobřeží, ostrov, bóje, útes, ale i jiná loď.
AIS
Automatický identifikační systém pracuje na frekvenci VHF. Lodě přístrojem vybavené vysílají opakovaně svoji identifikaci a další důležité údaje, jako je poloha, rychlost, kurz, přístav, do kterého plují atd.
Jste-li vybaveni přijímačem AIS, všechny tyto údaje se vám zobrazí buď na samostatném monitoru, nebo přímo na mapovém plotteru.
Systémem AIS musí být vybaveny všechny lodě nad 300 GT. Menší lodě mohou, ale nemusí.
Menší lodě nemusí být AIS vybaveny vůbec, nebo mohou mít jen přístroj jednosměrný, který sice dokáže zachytit a zobrazit údaje z jiných lodí, sám ale nevysílá.
Co je lepší?
Již z výše uvedeného jasně vyplývá, že AIS nemusí mnoho věcí zobrazit. AIS zobrazuje jen lodě systémem vybavené, a to rozhodně nejsou všechny, které potkáte. AIS je vynikající pomůcka, jejíž výstupy jsou snadno pochopitelné. V husté mlze to ale není pomůcka stoprocentní.
Radar zobrazuje vše, od čeho se radarové paprsky odrazí. Útesy, lodě, bóje… Prostě vše. Interpretace monitoru radaru však vyžaduje určitou praxi. I když je dnes vše jednodušší, protože radarovou obrazovku je možné si promítnout na mapu na mapovém plotteru. Práce s radarem je složitější.
Ani radar však nemusí zobrazit všechny lodě v okolí. Například laminátové jachty odrážejí radarové paprsky jen lehce a nemusí být zachytitelné. Nejsou-li vybaveny dobrým radarovým odražečem.
Jen AIS
Plujete-li převážně přes den v Chorvatsku, nebo jinde ve Středomoří, většinou vám bude stačit jen AIS. Není všeříkající, ale bude stačit.
Radar a AIS
Vydáváte-li se do oblastí, kde panují časté mlhy, bude pro vás i radar velmi užitečným pomocníkem. Pomůže vám navíc i v místech, kde nemusí být mapy příliš přesné. Náměry a vzdálenosti prováděné radarem jsou velmi přesné, přesnější než GPS. Například při nočním příjezdu na kotviště je radar vynikajícím pomocníkem.
4779
Související články
Nebezpečí! Kde je rozdíl?
Nebezpečí! Kde je rozdíl?
Na mapě máte podobné značky. Jaké nebezpečí na vás číhá? Uvidíte ho, nebo ne? A jaké jsou mezi nimi rozdíly?
Výšky a hloubky v mapách
Výšky a hloubky v mapách
Pojďme se podívat na různé úrovně hladiny moře. Od jaké hladiny se obvykle značí hloubky, výšky kopců či majáků nad hladinou, nebo podjezdové výšky mostů? Na první pohled to může vypadat složitě, ale jako vše v navigaci je to logické.
Malá hádanka pro navigátory
Malá hádanka pro navigátory
Plujete ve vodách bohatých na mělčiny a kardinální znaky. Tedy jih Evropy to asi nebude. A potřebujete si proklestit cestu lesem bójí.