Pyramidy se v Istanbulu stavět nebudou (zatím)
Velcí vůdci po sobě rádi zanechávají velké pomníky. Pyramidy, vítězné oblouky, univerzity, katedrály, nebo také letiště a průplavy. Cesta k věčnosti není vždy snadná.
Jedním z velikánů je turecký prezident Recep Tayyip Erdoğan. 185 cm výška. I když o výšku tady nejde…
Jeho touha zapsat se do historie nezná hranic. Po megalomanském letišti Istanbul se chce do učebnic dostat vykopáním kanálu mezi Marmarským a Černým mořem, který by měl procházet evropskou částí Turecka západně od Istanbulu. Panují obavy, že obrovská stavba znehodnotí již tak nedostatečné zdroje pitné vody pro největší turecké město a padne jí za oběť zemědělská půda. Navíc není jasné, co by podobná megalomanská stavba způsobila za problémy v seismicky aktivní zóně.
To jsou ale všechno maličkosti. Touží-li sultán po hrobce, musí být veliká. Faraoni také neznali překážky a dodnes obdivujeme jejich posmrtná obydlí. Když už se velikánům nedostává zasloužené nesmrtelnosti, tak alespoň nesmrtelné stavby.
Kanál by měl být dlouhý 45 km a jeho cena by podle optimistických odhadů měla spolknout 15 – 25 miliard USD. Žádná láce pro již léta děravý turecký státní měšec. To ale není důvod nestavět.
Nyní se však do cesty postavila jiná překážka. Istanbulský magistrát vedený Ekremem Imamoglu, podal žalobu proti kanálu k soudu. A soud žalobě vyhověl. Důvodem jsou nenapravitelné škody na zemědělské půdě, lesích a vodních nádržích a zhoršení dopravní situace. Ministerstvo se může proti rozhodnutí odvolat.
Kanál se jistě objeví jako téma v komunálních volbách, které jsou na programu v březnu. Své zájmy zde mají také developeři, kteří počítali s pozemky podél nové mořské cesty. Takové zájmy mají velkou finanční váhu…
Sultán rozhodnutí soudu nese těžce. Nebyl by to ale Erdoğan, aby si nedokázal se vzpurnými soudci poradit.
Zatím je však nová mořská cesta, pyramida Recepa Tayyipa Erdoğana, u ledu.
430
Související články
Hon na miny v Černém moři
Hon na miny v Černém moři
Uprchlé miny toulající se Černým mořem bude lovit námořnictvo Turecka, Bulharska a Rumunska. Cílem je zajistit bezpečnost v oblasti a vyčistit cestu pro export obilí z Ukrajiny.
Utopený (už ne)plovoucí dok
Utopený (už ne)plovoucí dok
Že se nejvíce karambolů v námořní dopravě odehrává v přístavištích či jejich těsné blízkosti, není zase tak překvapivé. Tuto starou pravdu si připomněl personál plovoucího doku turecké loděnice Yachtley.
Povodně a oběti v Řecku, Turecku a Bulharsku
Povodně a oběti v Řecku, Turecku a Bulharsku
Řecko, evropská část Turecka a Bulharsko byly zasaženy silnými bouřemi, které mají na svědomí bleskové záplavy a bohužel i mrtvé. Jen za úterní odpoledne a večer napršelo v oblasti Pelion nedaleko Volosu více než 75 cm srážek.