Pryč s přední kajutou!
V Yachting Worldu vyšel zajímavý článek od jednoho z nejdrsnějších cruisingových jachtařů na světě. Jmenuje se Skip Novak a posledních 30 let se plaví v Antarktidě a kolem mysu Horn.
V článku se mluví o tom, jak má, nebo respektive nemá vypadat loď na seriózní cruising, tedy pro plavby přes oceány a v divokých vodách. Skip je překvapen absencí skladů na přídi, a naopak luxusními kajutami s dvojlůžky v jejich středu tamtéž. Má pro to své důvody.
Najít ideální jachtu
Na webu hledal Skip jachtu, která by byla, podle jeho zkušeností, schopná se vydat na plavbu za hranice běžných míst. Na takové lodi má být podle Skipových zkušeností prostor na přídi věnován skladovým prostorům, do kterých se vstupuje z podpalubí. Tam je místo na vše, co potřebujete pro plavbu za obzor.
Co je na takovou plavbu potřeba?
Náhradní kotva s řetězem a lanem, nafukovací člun s náhradním přívěsným motorem, náhradní lana na pohyblivou takeláž, vybavení na potápění a šnorchlování, vybavení na rybolov, pádla, vesla, různá sluneční zaclonění na palubu, genaker a další. To jsou věci podle Skipa nezbytné. K nim je třeba přidat volitelné maličkosti jako paddleboard, surf, věci na kitesurfing, skládací kolo, či pro plavby ve vyšších zeměpisných šířkách vybavení na horolezení a lyžařské vybavení.
Pojízdný vánoční stromeček
Novak nedoporučeje ověšení lodi zvenčí touto výbavou. Model vánoční stromeček není k výbavě šetrný a může se to stát i nebezpečné. Stejně tak je lichá myšlenka, že toto vše je možné nacpat do úložných prostorů na zádi. Co jednou skončí na dně šachty pod kokpitem, už musí být automaticky zapomenuto. Je to nevydolovatelné, nebo vydolovatelné s velkými časovými oběťmi. Rozhodně tyto věci není možné použít ihned.
Počet kajut na palubě
Novak uvádí, že cílem mnohých loděnic je dostat do lodě maximální počet kajut. A pak píše jednu hezkou větu: „Možná už jsem starý a netolerantní, ale plout na 55 stop dlouhé jachtě v osmi nebo devíti lidech? K tomu jsou přeci určené katamarány.“
Majitelská kajuta na přídi?
Skip Novak se také pozastavuje nad rozvržením interiéru nových jachet. Majitelské kajuty jsou v přídi, luxusně zařízené, s dvojlůžkem uprostřed. Taková postel je na moři za plavby nepoužitelná. Skip Novak na svých jachtách Pelagic prostor v přídi vždy využívá jako skladiště. Je dvojlůžko uprostřed příďové kajuty vybavené lee cloth bez obklopení pevnými stěnami, pohodlné na spaní?
Takto vybavená jachta je použitelná jen při krátkých charterových plavbách mezi marínami.
Jaké to je na Pelagicu?
Skip má na svých lodích svoji kajutu nejdále na přídi ze všech. Znamená to ale jen těsně před stěžněm. I tak uvádí, že je to v mnoha případech dost divoká jízda. A to se na Pelagicu používají těsné kóje obklopené pevnými stěnami, které zabraňují vypadnutí za plavby.
8460
Související články
Otevřený nebo uzavřený kokpit?
Otevřený nebo uzavřený kokpit?
Krásné nové jachty s hladkou palubou, nízkou nástavbou a elegantním otevřeným kokpitem. Na druhou stranu jachty IMOCA, kde je již kokpit téměř dokonale uzavřený. Co je správné, má být kokpit otevřený, nebo zakrytý?
Manželé koupili závodní speciál z Vendée a dělají z něj dovolenkový cruiser
Manželé koupili závodní speciál z Vendée a dělají z něj dovolenkový cruiser
Pohodlná, ale přitom výkonná jachta na dlouhé plavby. To byl sen manželů Matta Steversona a Janneke Petersenové. Koupili vysloužilou závodní jachtu třídy Open 60, která se v roce 1989 pod názvem Duracell účastnila prvního ročníku sólo závodu kolem světa Vendée Globe. Nyní loď prochází přestavbou na zahradě manželského páru.
Nejvymakanější jachta do nepohody
Nejvymakanější jachta do nepohody
Chystáte-li se na plavby v divokých vodách vysokých zeměpisných šířek, potřebujete spolehlivou jachtu, která se o vás postará. Potřebujete vymakanou loď, která má zdvojené systémy a nepotřebuje každou sobotu technika s krabicí náhradních dílů. Tato jachta je zřejmě to nejlepší, co bylo v tomto směru vymyšleno.