První zkouška ohněm
Flotila Vendée Globe má za sebou první bouřlivou frontu. A sčítají se ztráty. První ostrá zkouška rozdělila startovní pole ještě před svým příchodem. Jedni šli vstříc nebezpečí čelem, jiní se rozhodli pro méně agresivní variantu.
Ztráty
Armel Tripon na své zajímavé jachtě (první IMOCA navržená Samem Manuardem, se kterým spolupracoval i Milan Koláček) míří někam ke španělské pevnině. Na vině je zámek na jedné z předních plachet. Plachty nedrží na stěžni výtah, ale kování (zámek). Díky tomu se snižuje komprese stěžně. Tentokrát se ale ukazuje, že zámek zlobí… Vracel se kvůli němu Fabrice Amedeo. Potíže hlásil Arnaud Boissieres a nyní se ze stejného důvodu vrací Armel Tripon. Má v úmyslu zakotvit někde poblíž La Coruni a pokusit se závadu opravit (nesmí na břeh, ani přijmout pomoc).
Potíže má také největší favorit Jeremie Beyou na Charal. Googlepřeklad z francouzštiny hlásí: „Včera večer musel Jérémie Beyou provést dočasnou opravu (obavy z poslechu návratu), než čelil silnému počasí. Zároveň udeřil do jednoho a jedno z kormidel bylo poškozeno. Poskytuje konsolidaci, jakmile to povětrnostní podmínky dovolí.“ Tak to byl důvod, proč už včera večer plul jen pomalu a dotahovaly se na něj jak Samantha Davies, tak i Clarisse Cremer na lodi bez foilů.
Dnes ráno již byla zpráva převedena do jazyka barbarů z ostrova severně od středu světa a z něj se nám podařilo zjistit, že se srazil s UFO a jedno z kormidel je poškozeno. Jakmile počasí dovolí, pokusí se o definitivní opravu. Osobně bych ale měl strach z „obav z poslechu návratu!“
Další z favoritů Kevin Escoffier na PRB bojuje s vodou v podpalubí. Na vině je odvodnění skříně foilu. Escoffier je známý tím, že by šroubovákem dokázal opravit i Apollo 13. Hlásí, že jde o triviální závadu, kterou snadno opraví. Tedy opraví, když bude foukat 5 uzlů a ne 40, jako dnes v noci.
Seb Simon na Arkea-Paprec hlásí po průjezdu frontou mořskou nemoc. Poprvé v životě. Vinu přikládá také stresu...
Ve vedení
Na čele je stále jižní skupina jachet bez foilů. Vede nejdále na jihu Maxim Sorel, před Benjaminem Dutreuxem a Jeanem Le Camem. Z jižní skupiny je nejdále na západě a tedy nejblíže fronty Nico Troussel na Corum. To je nová nevyzkoušená jachta s foily. Troussel vsadil na jižní trasu, tedy průjezd frontou v místě, kde je méně aktivní. Šetří materiál.
V západní skupině si výborně vedou ti, co byli před frontou nejdále na severu a projeli ji první Thomas Ruyant, Sébastien Simon a Louis Burton. Střední skupina, ve které jsou další favorité Charal, Hugo Boss, Apivia, PRB, Initiatives-Coeur na západní skupinu ztrácí. V této střední skupině si vede fantasticky Clarisse Cremer. V roce 2017 zkusila Mini-Transat a dojela na fantastickém druhém místě v sériové kategorii. A odtud vedla cesta do špičkového týmu Banque Populaire, jehož barvy nyní nese.
Polohu lodí najdete zde.
Dnes večer a dále každou středu pro vás připravujeme online přednášky o Vendée Globe, o průběhu závodu, jeho historii, o zajímavostech atd...
3636
Související články
Červený meteoalarm pro celé chorvatské pobřeží
Červený meteoalarm pro celé chorvatské pobřeží
Včerejší varování před bouřlivým počasím se rozšířilo ze severu na celý Jadran. Silné bouřky, možnost tornád a mimořádné srážky. Přívalové deště mohou vyplavit pobřežní městečka.
Záchrana v ledové bouři v Jižním oceánu
Záchrana v ledové bouři v Jižním oceánu
V bouři ve větru o rychlosti 90 uzlů upadl kýl jachtě Tonyho Bullimora a jachta se překlopila. Zachráněn byl za 4 dny ve chvíli, kdy si všichni mysleli, že je mrtvý. Druhým zachráněným v nouzi byl Raphaël Dinelli. Jeden z mimořádných příběhů světového offshore jachtingu. Tedy... Vlastně příběhy dva.
Přichází bouřka, jaké chyby se vyvarovat
Přichází bouřka, jaké chyby se vyvarovat
Je to již rok, co se se přehnala nad pobřežím Dalmácie studená fronta s prudkými bouřkami. Za sebou zanechala několik potopených lodí, mnoho poškozených a celé grupy vyděšených charterových hostů. Proč pokaždé dochází k tolika nehodám?