První ze hry, vážné problémy a pasát, který není
Maxime Sorel skončil v letošní Vendée Globe. Louis Burton se snaží opravit vážné strukturální praskliny na Bureau Vallée, Jean Le Cam má svoji hlavu. A pasát? Ten je kdovíkde.
Již koncem pracovního týdne se dostal do čela závodu Jean Le Cam. Většina startovního pole se vydala k západu. Přes oblast vysokého tlaku vzduchu je měl dostat severní vítr daleko na západě. Na východě u afrického pobřeží zůstala dvojice Jean Le Cam a Conrad Colman. Oba vsadili na plavbu východně od Kapverd v místech, kde se měl pasát vzpamatovat o něco dříve. Veterán Jean Le Cam tak šel do vedení. I když je to dost zkreslující tvrzení. Od Afriky se bude muset dostat daleko na západ do míst, kde bývá projetí rovníkových tišin nejsnazší. V současné chvíli je Le Cam od momentálně vedoucího Goodchilda téměř 700 mil na východ. To je hodně daleko. I když Le Cam S Colmanem už by měli být ve stabilním větru, kdežto západní skupina si na něj bude muset ještě chvilku počkat.
Laickým pohledem to tedy vypadá, že sázka na východ by neměla vyjít. Startovní pole na západě je poměrně semknuté a dá se očekávat, že téměř celé bude na rovníku dříve. Jsou to samozřejmě poněkud defétistická slova, protože všichni fandíme šestašedesátiletému Le Camovi, ale realita se zdá být taková.
Na čele je znovu dvojka týmu TR Racing Sam Goodchild. Jede výborně. Jednoduše projel oblast vysokého tlaku a na své nejbližší soupeře Sebastiena Simona a týmového kolegu Thomase Ruyanta má náskok 24 a 52 mil. To je dobrá zpráva. Ta špatná zní, že na stabilní vítr to stále ještě nevypadá.
Výborně si vede Nico Lunven, který ztrácí necelých 80 mil. Další velcí favorité jsou až 120 mil za nejrychlejším Goodchildem.
Opravy, selhání, první ze hry
V závěru videa praskliny v lodi Bureau Vallée
Vážné problémy řeší jeden z favoritů na místo v první desítce Louis Burton. Při použití velkého genakeru (plachta z našeho pohledu připomíná spíše ohromnou genu) zaslechl praskavé zvuky. Objevil praskliny v palubě, ve spojení paluby s trupem a v trupu v místě, kde je uchycen jockey-pole, tedy peň, který roztahuje do šířky vedení genakerové otěže. Jde o vážnou závadu, která může mít vliv na strukturální pevnost trupu. Přesto se Burton, který je známý bojovník, nevzdává a snaží se vše opravit. Nevypadá to ale dobře.
Ze hry již je první závodník. Je jím Maxime Sorel. Kromě problémům se zámkem hlavní plachty, měl potíže s poraněním kotníku. Čtyři dny měl kotník nateklý, téměř se nemohl pohybovat po palubě a výlety na stěžeň kvůli opravě zámku hlavní plachty mu také nepomohly. Sorel tedy svoji druhou Vendée Globe končí u Madeiry.
Maďarský závodník Szabolcs Weöres stojí na kotevní bóji v přístavu Las Palmas na Gran Canarii a opravuje. Má co dělat. Hlavní plachta děravá, na rolfoku J2 je namotaný genaker, který se nechce pustit.
Taková je po víkendu situace na trati závodu, který ani nemůže být delší. Stále je to dramatické, rozestupy minimální a rovníkové tišiny před přídí.
Polohu lodí najdete zde.
518
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Kolik bere vítěz Vendée Globe
Kolik bere vítěz Vendée Globe
Vendée Globe. Sólový nonstop závod kolem světa bez asistence. Nejrychlejší stráví na oceánech kolem 80 dnů, nejpomalejší ještě o polovinu více. Kolik je první cena za takovou dřinu? Jaké jsou prize money v tomto závodě?
Jak si sám opravit zlomený stěžeň
Jak si sám opravit zlomený stěžeň
Znáte tento příběh? Během Vendée Globe 2000 jeden z favoritů Vendée Globe Yves Parlier zlomil stěžeň. V Jižním oceánu. Nevzdal se a vše opravil na kotvě na opuštěném Stewart Island. Samozřejmě sám. Vyrobil si topení do stěžně, aby vytvrdla pryskyřice, místo pece použil své bundy.