První z nové generace
Vendée Globe startuje již za dva roky. Na startu bude mnoho lodí nejnovější generace. PRB je první z nich spuštěná na vodu. I když… Tak trochu je a tak trochu není nové generace. Má zajímavý příběh.
Francouzský výrobce stavebnin PRB je nejdéle fungujícím sponzorem ve třídě IMOCA. Více než 30 let sponzoruje sólový jachting. Za sebou má dvě vítězství ve Vendée Globe. Michel Desjoyeaux a Vincent Riou. A naposled také velké drama, když se v Jižním oceánu rozlomila ve dví jachta Kevina Escoffiera.
Před týdnem byla na vodu spuštěna nová jachta pro Escoffiera. Je to první jachta nové generace. Na druhou stranu je to tak trochu jachta generace předešlé. Jak je to možné? Po potopení poslední PRB firma ihned oznámila, že bude ve sponzorství pokračovat, a že Escoffier bude mít novou jachtu. Cena nových jachet IMOCA se pohybuje kolem 6 milionů euro. Navíc není mnoho loděnic, které mají se stavbou zkušenosti. Na jejich výrobní kapacity se stojí fronty. A s PRB se nepočítalo… To mohlo znamenat velké zdržení a pozdní spuštění nové jachty na vodu. Protože jde o složité a revoluční stroje, je třeba na nich co nejvíce trénovat, aby se podařilo najít správné nastavení. Proto chtěl být Escoffier mezi prvními na vodě.
Našel cestu. Na jihu Anglie byla rozdělaná IMOCA v Carrington Boats. Jednalo se o Verdierův design z roku 2020 pro amerického investora, který plánoval účast v The Ocean Race (pokračování Volvo Ocean Race). Díky rozdělanému trupu se podařilo ušetřit 1,5 milionu euro. Starší design se ve spolupráci s Verdierem podařilo maximálně omladit. Byl přepracovaný kokpit, ale hlavně příď jachty. 4,5 metru dlouhá část přídě je kompletně předělaná. Guillaume Verdier pracoval na 23 návrzích přídě, než nalezl ten pravý.
Podíváte-li se pozorně na snímky, uvidíte, že příď je do jisté míry podobná designu Sama Manuarda l´Occitane (dnes Burreau Vallée). Dále je dobře patrné zúžení trupu od paluby směrem k vodorysce. Díky tomu je smáčená plocha minimální při malém náklonu. Mělo by se jednat o loď, která je rychlá za všech podmínek, nikoli tedy o stroj optimalizovaný jen na určitý vítr. Dalším charakteristickým prvkem je kompletně krytý kokpit. Ochrana posádky je zde prioritou. Porovnejte jachty IMOCA s posledními jachtami pro VOR, kde posádka v kokpitu byla vystavena povětrnostním vlivům v podstatě bez jakékoli ochrany.
Poprvé v ostré akci se nová PRB představí ve Vendée Arctique v červnu (budou-li probíhat všechny testy dobře), nebo v září při Defi Azimuth. Vrcholem letošního roku by měla být sólová regata přes Atlantik Route du Rhum.
1335
Související články
Jak si sám opravit zlomený stěžeň
Jak si sám opravit zlomený stěžeň
Znáte tento příběh? Během Vendée Globe 2000 jeden z favoritů Vendée Globe Yves Parlier zlomil stěžeň. V Jižním oceánu. Nevzdal se a vše opravil na kotvě na opuštěném Stewart Island. Samozřejmě sám. Vyrobil si topení do stěžně, aby vytvrdla pryskyřice, místo pece použil své bundy.
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?