První testy plachet WindWing plní očekávání
Nákladní loď Pyxis Ocean o výtlaku 80 000 tun dokončila první testovací plavbu ze Šangaje do Singapuru s nově instalovanými plachtami na palubě. Díky dvojici pevných plachet WindWing vysokých 37,5 metru, by měla být spotřeba snížena až o pětinu.
Loď provozuje obchodník se zemědělskými produkty Cargill Inc. Nově instalované plachty jsou produktem firmy BAR Technologies, která je známá z Amerického poháru. V případě úspěšných testů Cargill počítá s instalací plachet na dalších 10 plavidel.
Lodní průmysl je velkým znečišťovatelem ovzduší. Pole nejnovější studie IMO vypustí námořní doprava ročně do ovzduší tolik CO2, jako 283 uhelných elektráren. Každá snaha o redukci emisí je tak platná a může přispět k cíli, ke kterému bychom měli směřovat všichni. Vítr je v tomto směru tou nejlepší a tisíciletími ověřenou alternativou.
V současné chvíli jsou na světě jen dvě desítky nákladních lodí poháněných alespoň částečně větrem. Není to mnoho, ale někde se začít musí.
Výhodou plachet, které jsou na lodi Pyxis Ocean použity, je relativně jednoduché dovybavení stávajících lodí touto technologií. Na některé lodě by se vešlo až 6 plachet.
Na průměrné trase může každá plachta WindWing ušetřit 1,5 tuny paliva denně. V případě Pyxis Ocean je to až 1095 tun ročně, což je cca 20 % z toho, co loď typu Kamsarmax spotřebuje. V případě instalace tří těchto plachet na loď Kamsarmax by úspora dosáhla 30 % paliva.
Výrobu plachet, které vyvinula BAR Technologies, má na starosti Yara Marine. Generální ředitel společnosti BAR Technologies John Cooper předpovídá, že polovina objednávek na nové tankery a velkoobjemové lodě bude do tří let zahrnovat nějaký druh pohonu s podporou větru.
440
Související články
Nové nákladní lodě s plachtami
Nové nákladní lodě s plachtami
Také námořní doprava se snaží zezelenat. Britský rejdař Union Maritime oznámil stavbu 34 nových lodí, které budou vybaveny pevnými plachtami od BAR Technologie WindWings. Každá z plachet by měla denně ušetřit v průměru 1,5 tuny paliva
Proč overhead leech line
Proč overhead leech line
Lanko v zadním lemu plachty se nazývá leech line. Jeho dotažení eliminuje flatrování zadního lemu plachty. Mimo jiné tím zvyšuje její životnost. Co to však je overhead leech line a proč si takové řešení na lodi přát?
Spinakery a genakery na smetišti dějin
Spinakery a genakery na smetišti dějin
Spinakery a genakery jsou plachty, na které budeme za pár let koukat stejně, jako na ráhnové oplachtění čajových kliprů. Zdá se vám to odvážné tvrzení? Podívejte se na rostoucí rychlost moderních závodních jachet.