První testy plachet WindWing plní očekávání
Nákladní loď Pyxis Ocean o výtlaku 80 000 tun dokončila první testovací plavbu ze Šangaje do Singapuru s nově instalovanými plachtami na palubě. Díky dvojici pevných plachet WindWing vysokých 37,5 metru, by měla být spotřeba snížena až o pětinu.
Loď provozuje obchodník se zemědělskými produkty Cargill Inc. Nově instalované plachty jsou produktem firmy BAR Technologies, která je známá z Amerického poháru. V případě úspěšných testů Cargill počítá s instalací plachet na dalších 10 plavidel.
Lodní průmysl je velkým znečišťovatelem ovzduší. Pole nejnovější studie IMO vypustí námořní doprava ročně do ovzduší tolik CO2, jako 283 uhelných elektráren. Každá snaha o redukci emisí je tak platná a může přispět k cíli, ke kterému bychom měli směřovat všichni. Vítr je v tomto směru tou nejlepší a tisíciletími ověřenou alternativou.
V současné chvíli jsou na světě jen dvě desítky nákladních lodí poháněných alespoň částečně větrem. Není to mnoho, ale někde se začít musí.
Výhodou plachet, které jsou na lodi Pyxis Ocean použity, je relativně jednoduché dovybavení stávajících lodí touto technologií. Na některé lodě by se vešlo až 6 plachet.
Na průměrné trase může každá plachta WindWing ušetřit 1,5 tuny paliva denně. V případě Pyxis Ocean je to až 1095 tun ročně, což je cca 20 % z toho, co loď typu Kamsarmax spotřebuje. V případě instalace tří těchto plachet na loď Kamsarmax by úspora dosáhla 30 % paliva.
Výrobu plachet, které vyvinula BAR Technologies, má na starosti Yara Marine. Generální ředitel společnosti BAR Technologies John Cooper předpovídá, že polovina objednávek na nové tankery a velkoobjemové lodě bude do tří let zahrnovat nějaký druh pohonu s podporou větru.
861
Související články
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Máme tu druhý díl článku připraveného prvním palubním důstojníkem Lukášem Staňkem. Znovu se zaměříme na vztahy mezi jachtami a velkými nákladními loděmi. Proč se nevyhnou a co máme dělat?
Pozor na velké lodě, nevidí nás
Pozor na velké lodě, nevidí nás
Často si stěžujeme na to, že ze strany velké nákladní lodě nedošlo k takové reakci, jakou bychom my s naší znalostí a výkladem pravidel COLREG očekávali. Podívejme se na tuto problematiku z můstku velké lodi.
Uchycení výtahu hlavní plachty
Uchycení výtahu hlavní plachty
Pokud se budeme bavit o klasické hlavní plachtě, setkáme se s více způsoby, jakými může být uchycen výtah do hlavy plachty. Podle velikosti plachty nám ze stěžně povede buď jedno lano, které se přímo připevní k hlavě plachty. Nebo bude výtah průběžný, tedy na hlavě plachty bude pouze kladka a výtah půjde dvojitě, aby měl silnější převod a větší sílu při vytahování.