Projedete pod mostem?
Můžete si být absolutně jisti, že projedete pod mostem? Máte-li dva metry k dobru, tak ano. Pokud však jen 20 cm, je třeba se ještě jednou zamyslet.
Pojďme se na problematiku podívat detailněji.
Znáte výšku svého stěžně? Přesně! Nejen od hlavy stěžně k vodorysce, ale od vrcholku nejvyšší antény, od vrtulky windmetru na hladinu? Charterový host asi nemá představu o ceně, ale majitel jachty vám přesně řekne, o kolik se prohnete, pokud ulomíte i jen blbý windmetr.
Výšku nevědí ani mnozí majitelé jachet. A host na charterové jachtě nemá o přesné výšce ani ánung. Ví jen, že Ugljan – Pašman by neměl. K tomu by ale bylo třeba vědět, co je Ugljan a co Pašman).
Základem je tedy přesně znát svoji výšku.
Pokud ji známe a rozdíl mezi výškou stěžně a mostem je 30 cm, můžeme projet?
Obvykle ano...
Zde je třeba si říci, co je hladina HAT (Highest Astronomical Tide), od které se podjezdová výška mostů měří. Jde o nejvyšší astronomický příliv. Tedy nejvyšší hladina přílivu, pokud do ní nezapočítáme meteorologické vlivy. Aktuální výška mořské hladiny je tedy téměř vždy nižší, než je hodnota HAT a průjezd je tedy bezpečný.
... ale
Extrémní meteorologické podmínky však mohou tuto pravdu změnit. Výška HAT je počítána pro průměrný atmosférický tlak. Ten je 1013 hPa.
Tlak vzduchu má na výšku hladiny vliv. Při vyšším tlaku je hladina níže a při nižším tlaku je hladina moře vyšší. Nejsou to nijak extrémní hodnoty, ale při poklesu tlaku o 20 hPa se hladina může zvednout až o 20 cm. To už může být problém.
Podjíždíte-li tedy most, pod kterým nemáte dostatečnou rezervu výšky, myslete i na meteorologické podmínky.
A na závěr k videu. Vsadil bych boty na to, že zde nebyl na vině atmosférický tlak.
10434
Související články
Jaký je rychlostní limit na moři?
Jaký je rychlostní limit na moři?
Víte, jakou maximální rychlostí můžete na moři plout? 10, 20, 50 uzlů? Tak tedy kolik? Nečekejte exaktní čísla, ta na moři platí jen na minimu míst. Těmi místy jsou průlivy, průplavy, frekventované pasáže mezi ostrovy, ústí řek a jiné. Pro tato místa je maximální rychlost uvedena v plavebních příručkách. Pečlivá příprava na plavbu vám jasně řekne, kde tato místa jsou a jak rychle se v nich můžete pohybovat.
Konec papírových map
Konec papírových map
Britský vydavatel papírových map příští rok s tiskem na papír končí. Zůstanou piloty a podobné navigační publikace, ale papírové mapy se již vydávat nebudou. Vše jen digitálně…
Pro plánování plavby stále papírová mapa
Pro plánování plavby stále papírová mapa
Během dvou desetiletí jsme se ocitli v digitálním světě. Platí to i o jachtingu. Navigujeme mapovým plotterem, nebo dokonce telefonem. Je však stále oblast, kde je papírová mapa téměř nezastupitelná. Jde o plánování plavby.