Proč vám to příliš nestoupá?
Stoupáte proti větru. Není to žádná sláva. Posouváte se proti jen pomalu a váš souboj s větrem připomíná Švejkův pochod do Budějovic. Dva kroky dopředu a tři zpět. Kde je chyba?
Tou největší a nejjednodušeji odstranitelnou chybou u méně zkušených jachtařů je nedotažená gena. Často jsou vidět jachty, které stoupají proti větru s hlavní plachtou přitaženou na střed, ale s genou dobrou tak leda na předobok.
Jak dotáhnout genu
Dotažení geny se mění podle síly větru. Ve středním větru je třeba plachtu dotáhnout téměř až k vantům. Nechte mezi sálingem a zadním lemem geny prostor cca na pěst. To znamená, že budete otěž dotahovat, dotahovat, a když si už budete myslet, že to dál nejde, tak ještě dotahovat.
Samozřejmě je také třeba mít ve správné pozici otěžové vozíky geny. To je ale téma, kterému jsme se věnovali zde.
Správný obrat
Dalším detailem, který snahu dostat se proti větru posouvá zpátky na začátek, jsou nepovedené obraty. Pro zlepšení je třeba ve správném okamžiku vypustit plachtu a ihned ji na maximum dotáhnout rukou. Mnozí také při obratu neotáčejí o cca 90°, ale o 110°, 120°, nebo dokonce 130°.
Při obratu pouštíme genu ve chvíli, kdy ztratila vítr a dostáváme se proti větru. Až v té chvíli genu vypouštíme a na druhém boku přitahujeme. Při správné technice stačí dotáhnout klikou jen pár decimetrů (v doslovném významu označení pár).
Kormidelník dělá obrat o 90°. Před obratem se rozhlédne po okolí, najde si nový směr a při práci s kormidlem se snaží být přesný. No otevřeném moři poslouží k témuž kompas.
Pozorný za kormidlem
Poslední, co je třeba při stoupačce dělat pořádně, je udržování kurzu. Pokud chceme dobře stoupat, tak je třeba, aby se kormidelník koukal na špiónky a podle nich držel kurz. Není-li pozornost vaší silnou stránkou, pověřte vedením jachty windpilota. Bude mnohem lepší než vy.
Foto Pavel Nesvadba
3693
Související články
K čemu vám je kiking?
K čemu vám je kiking?
Jedno z lan, která vedou na stopery vedle hlavní lukny, je ovládání kikingu. Víte, k čemu toto lano slouží?
Jak na réčko na Bavarii?
Jak na réčko na Bavarii?
Dvojice otěží s absencí otěžového vozíku je pro Bavarii typická. Mnozí jachtaři při trimování a obratech s touto sestavou chybují a přidělávají si práci. Jak na réčko s dvojicí otěží na Bavarii?
Když nedotáhnu genu, nemohu stoupat
Když nedotáhnu genu, nemohu stoupat
Stoupačka není nejoblíbenější kurz. Často se mu vyhýbáme motorem, protože plout od čerta k ďáblu a přitom se neznatelně posouvat proti větru je únavné. Nemuselo by to být tak hrozné a stačilo by málo.