Proč vám to příliš nestoupá?
Stoupáte proti větru. Není to žádná sláva. Posouváte se proti jen pomalu a váš souboj s větrem připomíná Švejkův pochod do Budějovic. Dva kroky dopředu a tři zpět. Kde je chyba?
Tou největší a nejjednodušeji odstranitelnou chybou u méně zkušených jachtařů je nedotažená gena. Často jsou vidět jachty, které stoupají proti větru s hlavní plachtou přitaženou na střed, ale s genou dobrou tak leda na předobok.
Jak dotáhnout genu
Dotažení geny se mění podle síly větru. Ve středním větru je třeba plachtu dotáhnout téměř až k vantům. Nechte mezi sálingem a zadním lemem geny prostor cca na pěst. To znamená, že budete otěž dotahovat, dotahovat, a když si už budete myslet, že to dál nejde, tak ještě dotahovat.
Samozřejmě je také třeba mít ve správné pozici otěžové vozíky geny. To je ale téma, kterému jsme se věnovali zde.
Správný obrat
Dalším detailem, který snahu dostat se proti větru posouvá zpátky na začátek, jsou nepovedené obraty. Pro zlepšení je třeba ve správném okamžiku vypustit plachtu a ihned ji na maximum dotáhnout rukou. Mnozí také při obratu neotáčejí o cca 90°, ale o 110°, 120°, nebo dokonce 130°.
Při obratu pouštíme genu ve chvíli, kdy ztratila vítr a dostáváme se proti větru. Až v té chvíli genu vypouštíme a na druhém boku přitahujeme. Při správné technice stačí dotáhnout klikou jen pár decimetrů (v doslovném významu označení pár).
Kormidelník dělá obrat o 90°. Před obratem se rozhlédne po okolí, najde si nový směr a při práci s kormidlem se snaží být přesný. No otevřeném moři poslouží k témuž kompas.
Pozorný za kormidlem
Poslední, co je třeba při stoupačce dělat pořádně, je udržování kurzu. Pokud chceme dobře stoupat, tak je třeba, aby se kormidelník koukal na špiónky a podle nich držel kurz. Není-li pozornost vaší silnou stránkou, pověřte vedením jachty windpilota. Bude mnohem lepší než vy.
Foto Pavel Nesvadba
4155
Související články
Návětrná nebo závětrná?
Návětrná nebo závětrná?
Víte, co znamená, že je loď návětrná, nebo naopak závětrná? Co se děje, když v sílícím větru ztrácíme kontrolu a jak lépe docílit vyváženosti plachet? Pro správnou odpověď trochou teorie, kterou použijete v praxi.
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Jak vám pořádný nůž v kokpitu může zachránit dovolenou? Na co takový nůž použít a kde ho mít umístěný. Závodní jachtaři na tyto otázky znají odpovědi, turističtí jachtaři už méně.
Trimování hlavní plachty jednoduše
Trimování hlavní plachty jednoduše
Správné vytrimování hlavní plachty vyžaduje zkušeného trimmera. Řeší se vše do nejmenšího detailu, různé kombinace nastavení do různých podmínek. My si zjednodušeně vysvětlíme, jak které trimovací prvky na hlavní plachtě pracují.