Proč vám to příliš nestoupá?
Stoupáte proti větru. Není to žádná sláva. Posouváte se proti jen pomalu a váš souboj s větrem připomíná Švejkův pochod do Budějovic. Dva kroky dopředu a tři zpět. Kde je chyba?
Tou největší a nejjednodušeji odstranitelnou chybou u méně zkušených jachtařů je nedotažená gena. Často jsou vidět jachty, které stoupají proti větru s hlavní plachtou přitaženou na střed, ale s genou dobrou tak leda na předobok.
Jak dotáhnout genu
Dotažení geny se mění podle síly větru. Ve středním větru je třeba plachtu dotáhnout téměř až k vantům. Nechte mezi sálingem a zadním lemem geny prostor cca na pěst. To znamená, že budete otěž dotahovat, dotahovat, a když si už budete myslet, že to dál nejde, tak ještě dotahovat.
Samozřejmě je také třeba mít ve správné pozici otěžové vozíky geny. To je ale téma, kterému jsme se věnovali zde.
Správný obrat
Dalším detailem, který snahu dostat se proti větru posouvá zpátky na začátek, jsou nepovedené obraty. Pro zlepšení je třeba ve správném okamžiku vypustit plachtu a ihned ji na maximum dotáhnout rukou. Mnozí také při obratu neotáčejí o cca 90°, ale o 110°, 120°, nebo dokonce 130°.
Při obratu pouštíme genu ve chvíli, kdy ztratila vítr a dostáváme se proti větru. Až v té chvíli genu vypouštíme a na druhém boku přitahujeme. Při správné technice stačí dotáhnout klikou jen pár decimetrů (v doslovném významu označení pár).
Kormidelník dělá obrat o 90°. Před obratem se rozhlédne po okolí, najde si nový směr a při práci s kormidlem se snaží být přesný. No otevřeném moři poslouží k témuž kompas.
Pozorný za kormidlem
Poslední, co je třeba při stoupačce dělat pořádně, je udržování kurzu. Pokud chceme dobře stoupat, tak je třeba, aby se kormidelník koukal na špiónky a podle nich držel kurz. Není-li pozornost vaší silnou stránkou, pověřte vedením jachty windpilota. Bude mnohem lepší než vy.
Foto Pavel Nesvadba
4096
Související články
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Vítr slábne, motor startovat nechcete. Jak udržet rychlost? Jak vymáčknout z minima maximum? Umíte vytrimovat loď do slabého větru?