Proč vám to nestoupá
Stále dokola sleduji na moři jachty, které se snaží stoupat, ale jejichž snaha je marnost nad marnost. Proč tomu tak je? Kde dělají jejich posádky chyby?
Dotáhnout genu
Nejprve je třeba správně nastavit plachty. Mnozí se snaží stoupat s genou, která se hodí spíše na předoboční vítr. Hlavní plachtu zase mají dotaženou až příliš. Nebojte se a genu pořádně dotáhněte. Za středního větru tak, že je zadní len na pěst od vantu. Že u toho bude otěž na vinšně zpívat, se nebojte. Máte-li dotaženou genu a jste-li na kurzu, povolujte hlavní plachtu, než začne flatrovat. Pak ji dotáhněte, dokud flatrovat nepřestane. Zjednodušené nastavení na stoupačku.
Otěžové vozíky
Pohrajte si s otěžovými vozíky geny. V ideální pozici by mělo být možné vytrimovat plachtu tak, aby všechny špiónky reagovaly na změny kurzů shodně. O správném nastavení otěžových vozíků se dočtete zde.
Jet podle špiónů
Ani se správně nastavenými plachtami ale nemáte vyhráno. Pokud nepoplujete podle špiónů, je vaše předchozí snaha marná. Sedněte si ke kormidlu tak, abyste viděli na spodní špiónky a veďte jachtu podle nich. Utíká-li vám vnitřní, odpadejte, utíká-li vnější, ostřete.
Po čase se naučíte držet kurz i bez sledování špiónů. Podle náklonu. Pluje-li jachta ve stálém větru, má při ideálním kurzu určitý náklon. Zvětšuje-li se náklon, pluje jachta příliš odpadlá. Zmenšuje-li se náklon, je jachta příliš ostrá.
Autopilot
Pokud vás už nebaví sledovat stále špióny, je lepší se na kormidlování vykašlat a zapnout autopilota. Zapnete ho na WIND mód a po jednotlivých stupních naladíte správný kurz na stoupačku podle špiónů. Autopilot podrží pozornost za vás, vy nemusíte sledovat špióny.
3852
Související články
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Proč vás zlobí autopilot
Proč vás zlobí autopilot
Autopilot je nejlepší kamarád skippera, respektive kormidelníka. Funguje-li, jak má. Často ale zlobí tak, že o pomoci nemůže být ani řeč. Víte, že vina za jeho nefunkčnost může být na vás?
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.