Proč si pořídit Code 0
Turistické jachty se velmi často spokojí jen s kosatkou (genou) a hlavní plachtou. A často pak plují na motor, protože vítr neodpovídá možnostem této dvojice plachet. S Code 0 plujete mnohem častěji a rychleji na plachty a navíc jde o velmi snadno ovladatelnou plachtu.
Plachta Code 0 vznikla při závodu Volvo Ocean Race, když ještě nesl název Whitbread. Nejde tedy o žádnou velkou novinku. Šlo o plachtu pro plavbu proti větru, která však podle pravidel té doby spadala mezi spinakery.
Užití Code 0 na turistických lodích je dnes stále častější. Je to dáno tím, že na moderních jachtách se obvykle používají jen menší kosatky (doba 150% plachet genoa je pryč) a ve slabém větru se jachtě nedostává výkonu. Proto obvykle pluje na motor.
Code 0 je značně univerzální plachta a její správné využití závisí na tom, jak je ušita. Může být velmi plochá a určená na stoupačku ve slabém větru, nebo může být její profil hlubší a pak se hodí i na bočák v silnějším větru. Na stoupačku se Code 0 balí ve chvíli, kdy vítr zesílí na 10 – 15 uzlů.
Jde o snadno ovladatelnou plachtu, která připomíná velkou genu, ale zadní roh je střižen výše. Dnes je vytahována na rolfoku. Nejde však o rolfok na stěhu. Code 0 má v předním lemu všité neprůtažné lano na kterém je u paluby uchycen rolfok. Celá plachta tak je demontovatelná a často bývá uchycena na čelenu a vytažena až na vrchol stěžně. Plachtu vytáhneme i s rolfokem na stěžeň srolovanou jako rukáv a pak ji teprve rozbalíme. Opačným postupem plachtu balíme. Jde tedy o mimořádně jednoduchou manipulaci.
Jediné, na co je třeba dávat při instalaci Code 0 pozor, je uchycení čelenu. Code 0 potřebuje velké napětí v předním lemu, jinak se nedá rolovat. Čelen musí toto napětí vydržet. Obvykle se neobejdeme bez vodního stěhu, který čelen stahuje dolů, nebo jiné výztuhy.
S plachtou je možné stoupat. Ne tak ostře jako s kosatkou, ale na předobok s ní budete ve slabém větru nejrychlejší na okrese. Na bočák a zadobok ji můžete nechat na stěžni i v silnějším větru. Není sice pro tyto podmínky nejlepší, ale je stále velmi dobře použitelná.
Příjemná plachta na parádní ježdění, Která výrazně zvýší váš potenciál. Uvažujete-li o změně v oplachtění své jachty, toto je jeden z hlavních adeptů.
7403
Související články
Refování jedním lanem
Refování jedním lanem
Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Halza může být nebezpečná. Když ji nezvládneme. Mnozí méně zkušení jachtaři se jí bojí. Mnozí nezkušení na druhou stranu žádné obavy nemají.
Vypsali jsme kurzy trimu
Vypsali jsme kurzy trimu
Od 29.3. jsme vypsali 4 termíny kurzů trimu a práce s plachtami. Kurzy povede stejně jako loni výborný závodní jachtař Tomáš Krejza. Pojede se na jachtě Elan E5.