Proč pokládat ruku na kotevní řetěz
Proč při kotvení pohladit kotevní řetěz? Proč takové něžnosti ke kusu železa? Jak to zvýší bezpečnost kotvení?
Ne že by to bylo nutné vždy, ale někdy se to hodí. Kotevní řetěz přenáší k lodi to, to, co se děje s kotvou. Jsme-li dobře zakotveni, kotevní řetěz je klidný, necítíme na něm žádný pohyb. Vlečeme-li kotvu, na řetězu je cítit (často je to i vidět) škubání jak kotva poskakuje po dně. Obvykle to není dobrý signál a je třeba zakotvit znovu a lépe.
V některých případech ale neklid řetězu může mít jiný důvod. Změna směru větru znamená, že se jachta a s ní i celý řetěz přesouvají do nové polohy. Také tehdy může být výsledkem zmíněný neklid.
Jak poznat, jestli jde v konkrétním případě o vlečení kotvy, nebo o relokaci lodě a řetězu při změně větru? Samotná informace o pohybu řetězu není dostatečná. Je jen jednou informací z více, které jsou zapotřebí. Je to jen jeden dílek ze skládačky. Dílek, který je někdy důležitý. Nemusí to být vždy, ale někdy ano.
745
Související články
Proč nekotvit na „katamaran“
Proč nekotvit na „katamaran“
V létě jsou často k vidění skupiny spřátelených lodí, které zakotví a vyvážou se k sobě. Společensky vítané stání má svá nebezpečí.
Proč je radar nejlepší pomocník na kotvení
Proč je radar nejlepší pomocník na kotvení
Jaký přístroj na palubě vám nejvíce pomůže při kotvení? Kotevní vrátek do této soutěže samozřejmě nepatří. Vyřadíme-li ho, pak je to radar.
Přichází bouřka, jaké chyby se vyvarovat
Přichází bouřka, jaké chyby se vyvarovat
Je to již rok, co se se přehnala nad pobřežím Dalmácie studená fronta s prudkými bouřkami. Za sebou zanechala několik potopených lodí, mnoho poškozených a celé grupy vyděšených charterových hostů. Proč pokaždé dochází k tolika nehodám?