Proč overhead leech line
Lanko v zadním lemu plachty se nazývá leech line. Jeho dotažení eliminuje flatrování zadního lemu plachty. Mimo jiné tím zvyšuje její životnost. Co to však je overhead leech line a proč si takové řešení na lodi přát?
Flatrování zadního lemu plachty jistě dobře znáte. Mnozí také vědí, že k jeho odstranění stačí dotáhnout leech line v zadním lemu plachty. Jenomže… Jenomže často to není možné. Ráhna na nových jachtách jsou stále výše a dotažení leech line se stává neřešitelným problémem (tedy pokud v posádce nemáte Vojtu Komárka, nebo jiného jachtaře podobné postavy). Na leech line člověk běžného vzrůstu nedosáhne.
Foto UK Sailmakers
Detail kladky na vrcholu plachty
Existuje jedno řešení. Na majitelských lodích. Jmenuje se overhead leech line. Leech line v takovém případě nevede od horního rohu plachty na roh zadní, ale vede od zadního rohu plachty do kladky na horním rohu a podél předního lemu dolů do záseku u spojení stěžně s ráhnem. Na dotažení leech line tak je sice třeba jít ke stěžni, ale určitě je to bezpečnější než balancování v náklonu na špičkách na hraně kokpitu.
Jednoduché řešení, které bezpečně vyřeší dotažení zadního lemu za jakýchkoli podmínek.
Toto řešení můžete najít na hlavní plachtě jachty Maya.
3020
Související články
K čemu vám je kiking?
K čemu vám je kiking?
Jedno z lan, která vedou na stopery vedle hlavní lukny, je ovládání kikingu. Víte, k čemu toto lano slouží?
Jak na réčko na Bavarii?
Jak na réčko na Bavarii?
Dvojice otěží s absencí otěžového vozíku je pro Bavarii typická. Mnozí jachtaři při trimování a obratech s touto sestavou chybují a přidělávají si práci. Jak na réčko s dvojicí otěží na Bavarii?
Když nedotáhnu genu, nemohu stoupat
Když nedotáhnu genu, nemohu stoupat
Stoupačka není nejoblíbenější kurz. Často se mu vyhýbáme motorem, protože plout od čerta k ďáblu a přitom se neznatelně posouvat proti větru je únavné. Nemuselo by to být tak hrozné a stačilo by málo.