Proč nová IMOCA nevydržela první den Fastnetu
Po startu Rolex Fastnet Race šly do čela nové letošní jachty IMOCA. Favorizovaná For People Thomase Ruyanta pokračoivala v závodě jen několik hodin. Nápor vln nevydržela vnitřní struktura lodě a jachta skončila plná vody v Cherbourgu.
Tým Thomase Ruyanta je i na bídou netrpící třídu IMOCA nezvykle finančně silný. Má dvě závodní lodě. Na starší Ruyant bojoval o vítězství v minulé Vendée Globe a nyní je jejím skipperem Sam Goodchild, který dojel ve Fastnetu třetí. Druhá týmová jachta je nová a byla spuštěna na vodu před několika týdny. Měla by patřit k favoritkám příští Vendée Globe.
Jachta je extrémně rychlá, ale Fastnet odhalil její slabiny. Nárazy vln v prvních hodinách závodu nevydržela vnitřní struktura trupu a do lodi začalo zatékat.
Polovina startovního pole IMOCA se po startu Fastnetu a vyplutí ze Solentu držela poblíž anglického pobřeží, aby se vyhnula vlnám na otevřeném moři. Obě lodě týmu TR (Thomas Ruyant) Racing naopak pokračovaly na jih, vstříc náročným podmínkám. Vítr v té době foukal od jihozápadu kolem 30 uzlů. Rychlost skupiny směřující na jih chvílemi přesahovala 15 uzlů. Nové jachtě Thomase Ruyanta se to stalo osudné.
Designérem nové lodě je Groupe Finot, která se podepsala i pod Paprec Arkea Yoanna Richomme, který skončil na druhém místě. Pevnostní výpočty prováděl člen týmu TR Racing Antoine Koch (coskipper For the Planet Sama Goodchilda).
Základním požadavkem na závodní jachty je jejich nízká hmotnost. Na jachtách IMOCA se přitom v posledních letech objevily ohromné foily a náročné struktury, které celý systém drží pohromadě. Přesto se hmotnosti jachet stále pohybují kolem 8 tun. Každý gram se počítá. Je třeba ořezávat vše nepotřebné. Výsledek pak může být takový, jaký jsme viděli při Fastnetu. Stala se chyba, řízlo se hlouběji, než bylo únosné.
Pro tým, který chce pomýšlet na vítězství ve Vendée Globe je to nepříjemná rána. Jachta už je v loděnici CDK a přes léto se bude pracovat na opravách tak, aby v září mohla být For People znovu na vodě. V listopadu se jede Transat Jacques Vabre, který je důležitou kvalifikační regatou na Vendée Globe.
Na druhou stranu je třeba vzít v úvahu, že pouze podobná selhání pomáhají nacházet hranice, ke kterým se všichni chtějí přiblížit. Co nepraskne, je příliš pevné, a tedy i těžké. Co praskne, je třeba zpevnit.
A je zde ještě jeden pohled na selhání, ke kterému došlo. Je dobré, že se vše stalo jen nedlouho po startu Fastnetu. Tedy jen pár hodin od bezpečného přístavu. Kdyby k nehodě došlo uprostřed Atlantiku při Transat Jacques Vabre, zřejmě už by jachta For People nebyla. A kdyby k tomu došlo uprostřed Jižního oceánu, nebyl by možná ani Thomas Ruyant.
773
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?