Proč nejde zarolovat gena
Potřebujete sbalit genu a nedaří se. Buď nejde rolovaní na začátku, nebo na konci. Příčina je pokaždé jiná.
Proč se nedaří začí genu rolovat na začátku? Je to jednoduché. Cesta spouště rolfoku (lano, kterým se gena roluje) je dlouhá a vede přes mnoho kladek. Mnohé z nich se netočí. Možná většina… Navíc je první otočka obtížnější. To obojí způsobuje, že se nám nedostává síly k zarolování plachty.
Řešení
Řešení je snadné. Nerolujte plachtu z kokpitu, ale pošlete někoho na příď, aby tam tahal za spoušť. Sedne si na příď, nohama se zapře o spodek předního koše a může tahat celým tělem. Samozřejmostí je, že trimmer v kokpitu povoluje dostatečně otěž, aby se motač nepral s trimmerem, který má na pomoc tření na vinšně. V tu chvíli není dobré plout přímo proti větru, aby flatrující plachta nedala motači na přídi přes hubu.
A proč není možné v silném větru sbalit genu až do konce? Na buben rolfoku je namotaná určité délka spouště. Ta stačí jen na určitý počet otáček rolfoku.
Pokud balíme genu ve slabém větru s povolenou otěží, otočky plachty nejsou utažené a k namotání plachty jich stačí například X. Pokud vane silný vítr a rolujete napnutou genu se spouští na vinšně, plachtu na rolfoku příliš dotáhnete a délka spouště nemůže stačit, protože už nepotřebujete jen X otoček, ale například dvakrát X.
Řešení
Řešením je bolit plachtu s povolenou otěží. Nemohu to samozřejmě dělat při plavbě na motor proti větru, protože by plachta mlátila do stěžně a zničila by se. Nebo by zničila světlo na stěžni, nebo například radar. Ale nepříklad na předobok to již jde dobře, plachta sice mlátí, ale mimo přední palubu. A je třeba jednat rychle. Nestačí-li jeden motač, mohou zabrat dva.
5458
Související články
Když se nechce do halzy…
Když se nechce do halzy…
Halza, anglicky gybe, obrat po větru, je jeden ze základních manévrů pod plachtami. V běžných podmínkách se nejedná o nijak zvlášť složitý manévr, ale určitě je dobré ho nepodceňovat. Ráhno je maximálně povolené, aby byla odporová plocha vůči větru co největší. Během halzy tak ráhno musí urazit poměrně dlouhou trasu blížící se úhlu 180°. A právě tato dráha je nebezpečná, zvláště pokud není kontrolována otěží, nebo dojde k takzvané nechtěné halze.
Kam posunout otěžový vozík geny
Kam posunout otěžový vozík geny
Otěžové vozíky na otěže přední plachty bývají na lodích často podobně netknuté, jako je u hlavní plachty nehybný kiking. Plní navíc podobnou funkci. Mimo jiné regulují přetočení zadního lemu geny, nebo odborně řečeno twist.
K čemu vám je kiking?
K čemu vám je kiking?
Jedno z lan, která vedou na stopery vedle hlavní lukny, je ovládání kikingu. Víte, k čemu toto lano slouží?