Proč napínat přední stěh
Všimněte si někdy, jak máte napnutý přední stěh. Je rovný, nebo prověšený? Víte, že napětí předního stěhu ovlivňuje náklon lodi a její stoupavost proti větru?
Je-li přední stěh povolený, tedy mírně prohnutý, plachta má větší výkon, ale méně stoupá proti větru. To je výhodné ve slabém větru, kdy je rychlost důležitější, než nějaký ten stupeň výšky. Přední stěh je volnější, plachta má větší výkon, ale také více jachtu naklání. Jak vítr zesiluje, je třeba napínat přední stěh. Zlepšuje se stoupavost lodi, ale plachta přichází o výkon. Výsledkem také je, že se loď méně naklání.
Jak se dotahuje přední stěh
Přední stěh se dotahuje stěhem zadním. Pokud tedy ta možnost je. V silném větru dotahujeme zadní stěh a tím se napíná i přední.
4690
Související články
K čemu vám je kiking?
K čemu vám je kiking?
Jedno z lan, která vedou na stopery vedle hlavní lukny, je ovládání kikingu. Víte, k čemu toto lano slouží?
Jak na réčko na Bavarii?
Jak na réčko na Bavarii?
Dvojice otěží s absencí otěžového vozíku je pro Bavarii typická. Mnozí jachtaři při trimování a obratech s touto sestavou chybují a přidělávají si práci. Jak na réčko s dvojicí otěží na Bavarii?
Když nedotáhnu genu, nemohu stoupat
Když nedotáhnu genu, nemohu stoupat
Stoupačka není nejoblíbenější kurz. Často se mu vyhýbáme motorem, protože plout od čerta k ďáblu a přitom se neznatelně posouvat proti větru je únavné. Nemuselo by to být tak hrozné a stačilo by málo.