Proč motor nechladí
Plujete na motor. Najednou se ozve alarm. Zjistíte, že z výfuku neteče voda. Motor nechladí. Je přehřátý. Kde hledat chybu?
Každý ví o vodní pumpě a impeleru. Na výměnu impeleru je ale zatím čas. Než se do rozborky pumpy pustíte, zkuste se nejprve podívat na filtr chladící vody. Zavřete kohout na seacocku, který přivádí chladící vodu do vnějšího chladícího okruhu. Nyní filtr. Není náhodou ucpaný? Otevřete šroubovací víko a vytáhnete plastový košíček. Je čistý? Je-li čistý, ještě to neznamená, že je třeba se sápat po vodní pumpě. Je-li filtr pod čarou ponoru, zkuste otevřít seacock. Začne-li téci voda do filtru, je vše v pořádku. Pokud ne, může být, například řasami, ucpané samotné sání vody do trupu. V takovém případě bude třeba oddělat hadici od seacocku, připravit si něco na prošťouchnutí (pokud je vedení přímé), otevřít ho, prošťouchnout a zavřít. Nějaká voda nateče do podpalubí, ale s tím bude třeba se smířit.
Pokud voda do filtru teče, bude další na řadě vodní pumpa. Její rozborka a výměna impeleru je jednoduchá. Potíž může být s přístupností čerpadla. Především na starších lodích může být nutná kombinace velké šikovnosti, trpělivosti a útlé ručky.
290
Související články
Jaká je spotřeba plachetnice při plavbě na motor
Jaká je spotřeba plachetnice při plavbě na motor
Jaká je spotřeba plachetnice při plavbě na motor v závislosti na otáčkách motoru? Je lepší plout na 2000 otáček, nebo na 2500? Co je nejúspornější?
Kurz údržby a servisu lodního motoru (poslední před sezónou)
Kurz údržby a servisu lodního motoru (poslední před sezónou)
Co se stane, když selže motor? Co budu dělat? Abyste si věděli rady, je tu kurz servisu a údržby lodního dieselového motoru. Potřebujete nastartovat a nejde to? Motor škytnul a chcípnul? Vše objasní vynikající instruktor Vojta Sládeček.
Kolik nateče vody do podpalubí za hodinu?
Kolik nateče vody do podpalubí za hodinu?
Máte díru v trupu velikosti dlaně. Je 30 cm pod hladinou. Víte, kolik vody nateče do podpalubí za minutu, nebo dokonce za hodinu?