Proč kontrolovat polohu v papírové mapě?
Papírová mapa? Co to je? Jak to vypadá? Mnozí jachtaři ji už dlouho neviděli. Je nějaký důvod, proč by na ni neměli zapomínat? Je. A je dost vážný!
V navigačních přístrojích (telefony a tablety nevyjímaje) pracujete obvykle s vektorovými mapami. Jsou přehledné a pohodlné. Mají ale jednu nevýhodu, které jste si již asi všimli. Některé detaily se na vektorové mapě objevují až po dostatečném přiblížení.
Příklad
Plujete z A do B a v cestě je mělčina X. Pokud plánujete trasu a máte na displeji telefonu či tabletu výchozí bod A a cílový bod B zároveň, není mělčina X na displeji označená. Až když si oblast s mělčinou dostatečně přiblížíte, mělčina X se objeví.
To je nepříjemná věc. V první chvíli nemusíte vědět, že je v cestě nebezpečí.
Podívejte se na čtveřici výřezů vektorové mapy Chorvatska nedaleko ostrova Molat. Na výřezech je zobrazeno místo, které v první chvíli vypadá jako mělčina 10 m. Na druhém výřezu již je patrné, že toto místo stojí za pozornost. Až na čtvrtém výřezu vidíte, že jde o ostrůvek. Pokud si mapu dostatečně nezazoomujete, nevíte o něm. V noci to může mít vážné následky.
Sami si můžete toto vyzkoušet na mapách Navionics.
Ztroskotání Vestas
Je to také příčina, proč najela na mělčinu jachta Vestas při Volvo Ocean Race v roce 2014. Pokud plujete uprostřed Indického oceánu a nevíte, že je v cestě nebezpečí, nemáte důvod si místo zazoomovat. To byla příčina ztroskotání špičkové závodní lodi a to může být i příčina vaší nehody.
A stačí přitom málo. Mít na navigačním stolku papírovou mapu a občas se do ní podívat.
11305
Související články
Pro plánování plavby stále papírová mapa
Pro plánování plavby stále papírová mapa
Během dvou desetiletí jsme se ocitli v digitálním světě. Platí to i o jachtingu. Navigujeme mapovým plotterem, nebo dokonce telefonem. Je však stále oblast, kde je papírová mapa téměř nezastupitelná. Jde o plánování plavby.
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Pravdou je, že zde na Lodních novinách se poslední dobou razí jen jeden a nebojím se to říct, mainstreamový pohled na vedení lodi na moři. Sám jsem si na sobě v posledních letech všiml relativní kostnatění, používání stále stejných postupů a naučených pouček. Jsou mezi námi ale tací, kteří se nebojí alternativních pohledů na dějiny, na vědu, na svět jako takový. Tak proč nejít touto cestou i v jachtingu?
Kontrolujte si na charterové jachtě hloubkoměr, jinak…
Kontrolujte si na charterové jachtě hloubkoměr, jinak…
Přebíral jsem charterovou jachtu od pracovníka, kterého znám. Na závěr obligátní kontrolní otázka: „Od jaké hladiny ukazuje hloubkoměr?“ První den jsem se s jeho odpovědí spokojil…