Proč kontrolovat polohu v papírové mapě?
Papírová mapa? Co to je? Jak to vypadá? Mnozí jachtaři ji už dlouho neviděli. Je nějaký důvod, proč by na ni neměli zapomínat? Je. A je dost vážný!
V navigačních přístrojích (telefony a tablety nevyjímaje) pracujete obvykle s vektorovými mapami. Jsou přehledné a pohodlné. Mají ale jednu nevýhodu, které jste si již asi všimli. Některé detaily se na vektorové mapě objevují až po dostatečném přiblížení.
Příklad
Plujete z A do B a v cestě je mělčina X. Pokud plánujete trasu a máte na displeji telefonu či tabletu výchozí bod A a cílový bod B zároveň, není mělčina X na displeji označená. Až když si oblast s mělčinou dostatečně přiblížíte, mělčina X se objeví.
To je nepříjemná věc. V první chvíli nemusíte vědět, že je v cestě nebezpečí.
Podívejte se na čtveřici výřezů vektorové mapy Chorvatska nedaleko ostrova Molat. Na výřezech je zobrazeno místo, které v první chvíli vypadá jako mělčina 10 m. Na druhém výřezu již je patrné, že toto místo stojí za pozornost. Až na čtvrtém výřezu vidíte, že jde o ostrůvek. Pokud si mapu dostatečně nezazoomujete, nevíte o něm. V noci to může mít vážné následky.
Sami si můžete toto vyzkoušet na mapách Navionics.
Ztroskotání Vestas
Je to také příčina, proč najela na mělčinu jachta Vestas při Volvo Ocean Race v roce 2014. Pokud plujete uprostřed Indického oceánu a nevíte, že je v cestě nebezpečí, nemáte důvod si místo zazoomovat. To byla příčina ztroskotání špičkové závodní lodi a to může být i příčina vaší nehody.
A stačí přitom málo. Mít na navigačním stolku papírovou mapu a občas se do ní podívat.
11763
Související články
Navigační příklad na B, tentokrát proudy
Navigační příklad na B, tentokrát proudy
Chystáte se na kapitánský kurz na licenci B? Znovu je tu ukázka navigačního příkladu, tentokrát na plavbu v proudu. První části příkladu již jsme přinesli, teď tedy část poslední, a to je plavba v proudu.
Co říká tato šipka
Co říká tato šipka
Na námořních mapách občas najdete tuto řůžovou šipku. Většinou jí nikdo nevěnuje pozornost. Říká nám však velmi důležité věci, které někdy mohou dokonce rozhodovat o našem bytí a nebytí. Říká nám, jestli máme objet zelenou bóji zprava, nebo zleva.
Příklad na kapitánské zkoušky B, 2. část
Příklad na kapitánské zkoušky B, 2. část
Přinášíme ukázku navigačního příkladu na kapitánské zkoušky kategorie B. Tentokrát jsme pokročili na výpočet výšky hladiny v sekundárním přístavu, tedy v přístavu, kde musíme výšku vody a přesný čas přílivu počítat s pomocí diferencí.