Proč je nebezpečný člun na přední palubě
Nafukovací člun bývá často uložen na přední palubě. Toto umístění může mít tragické následky.
Kam s nafukovacím člunem za plavby? Těžko říci, všechna řešení mají své nevýhody. Jirka Pacák ho vozí na boku svisle na polozaklopené koupací plošině na zádi. Za záď je špatně vidět, v noci bude překážet záďovému světlu a před přistáním zádí je třeba přemístit.
Na střeše nástavby pod ráhnem překáží kormidelníkovi ve výhledu. Stát hodiny za kormidlem není příjemné.
Pak je tu nejčastější umístění. Před stěžněm na přídi. Trochu zhorší výhled od kormidla, může v určité pozici trochu překážet otěžím geny při obratech, ale to je možné řešit. Tak co je na přídi tak špatného?
Na většině jachet normální délky člun na přídi znamená, že nelze otevřít lukny z předních kajut. To se může stát rozhodující v případě požáru v podpalubí. Ten obvykle vypukne někde blíže zádi. U motoru, sporáku, u baterek. A může zablokovat útěk hlavní luknou na palubu.
K úniku za běžných okolností poslouží lukny na přídi. Pokud na nich není člun…
Připomínám, že na podzim pořádáme v Chorvatsku třídenní praktický kurz nouzových situací na jachtě.
1038
Související články
Záchranný ostrůvek v tašce, nebo v kontejneru?
Záchranný ostrůvek v tašce, nebo v kontejneru?
Chcete levnější a skladnější záchranný ostrůvek v tašce, nebo dražší variantu v kontejneru? Důležité rozhodnutí před pořízením ostrůvku.
Příprava na bouři v přístavu, 20 rad
Příprava na bouři v přístavu, 20 rad
Ani přístav nemusí být bezpečným útočištěm před bouří. Co vše můžeme udělat proto, abychom nebezpečí minimalizovali? Jak se na příchod bouřlivého počasí připravit?
Ve Verudě včera hořelo
Ve Verudě včera hořelo
V maríně Veruda u Puly včera vypukl požár na jedné z jachet. Požár v maríně se může velmi rychle šířit. Hořlavin je po ruce dost.