Proč je nebezpečný člun na přední palubě
Nafukovací člun bývá často uložen na přední palubě. Toto umístění může mít tragické následky.
Kam s nafukovacím člunem za plavby? Těžko říci, všechna řešení mají své nevýhody. Jirka Pacák ho vozí na boku svisle na polozaklopené koupací plošině na zádi. Za záď je špatně vidět, v noci bude překážet záďovému světlu a před přistáním zádí je třeba přemístit.
Na střeše nástavby pod ráhnem překáží kormidelníkovi ve výhledu. Stát hodiny za kormidlem není příjemné.
Pak je tu nejčastější umístění. Před stěžněm na přídi. Trochu zhorší výhled od kormidla, může v určité pozici trochu překážet otěžím geny při obratech, ale to je možné řešit. Tak co je na přídi tak špatného?
Na většině jachet normální délky člun na přídi znamená, že nelze otevřít lukny z předních kajut. To se může stát rozhodující v případě požáru v podpalubí. Ten obvykle vypukne někde blíže zádi. U motoru, sporáku, u baterek. A může zablokovat útěk hlavní luknou na palubu.
K úniku za běžných okolností poslouží lukny na přídi. Pokud na nich není člun…
Připomínám, že na podzim pořádáme v Chorvatsku třídenní praktický kurz nouzových situací na jachtě.
1617
Související články
Bezpečnostní mapa lodi
Bezpečnostní mapa lodi
Majitelé své jachty velmi dobře znají a v případě jakékoli závady vědí kam sáhnout. Často však mají na palubě své přátele a známé, kteří se tak dobře neorientují. V krizových situacích nemusí potřebné bezpečnostní vybavení najít.
Bezpečnost: Odvaha nevyplout
Bezpečnost: Odvaha nevyplout
Víte, co je základem vaší bezpečnosti na lodi? Je to odvaha nevyplout. Ta mnohým chybí. Obvykle chybí kvůli nedostatku zkušeností. Chybu však dělají i zkušení.
Jaký je výkon bilge pump?
Jaký je výkon bilge pump?
V prvním díle článku o bilge pumpách jsme si řekli, že skutečný výkon čerpadel je výrazně menší, než je uváděno. To však nestačí, je třeba si říci přesná čísla.