Proč je dobré vědět co je twist plachty a jak s ním pracovat?
Twist plachty, neboli česky tzv. přetočení plachty je termín, který jste už v souvislosti s trimem plachet asi slyšeli. Co znamená a proč je dobré s ním umět pracovat jak ve slabém tak i silném větru?
Abychom celý princip pochopili, půjdeme na to od základů. Představte si, že ve skoro bezvětrném dni, si na výletě vylezete na vysokou rozhlednu. Najednou začnete cítit, že nahoře trochu fouká, i když dole se zdálo, že je úplné bezvětří. Jak je to možné?
Jednoduše, proudnice větru, a zvláště když je slabý, se totiž hodně brzdí o zemský povrch. Čím výše se tedy dostaneme, tím větší mají prostor k tomu se „rozfoukat“.
A v zásadě velmi podobný princip použijeme, když chceme pochopit, proč je dobré ve slabším větru na plachtě udělat velký twist.
Ještě si ale musíme připomenout, že na lodi pracujeme se dvěma typy větrů. Takzvaný skutečný (true) vítr a vítr zdánlivý (apparent). Skutečný vítr je to, co udává předpověď, tedy vítr, který není ovlivněný pohybem lodi. Jakmile se ale loď rozjede, vytváří si svůj vlastní vítr, takzvaný zdánlivý vítr, který je ovlivněný její rychlostí a úhlem vůči skutečnému větru. Když fouká na vodě slabý vítr a s lodí jedeme v kurzech proti větru, celá loď se pohybuje proti vzdušné mase. V tento moment si uvědomíme, že nám bude vznikat rozdíl v rychlosti a směru větru, který nám bude plachtu obtékat v horní a spodní části plachty.
Jinými slovy, ve spodní části plachty bude plachtu obtékat zdánlivý vítr, protože skutečný vítr zde není tak dominantní, jelikož se brzdí o vodní hladinu. Zdánlivý vítr při plavbě proti větru vždy přichází z ostřejšího úhlu, proto bude spodek plachty více přitažený.
Čím více budeme postupovat vertikálně nahoru, tím více bude plachtu ovlivňovat skutečný vítr, který fouká vždy více z boku. Tedy plachta v horní části bude více povolená. A právě tento rozdíl, mezi přitaženou spodní částí plachty a povolenějším profilem horní části nazýváme twist. A už budeme vědět, že je dobré ho nastavit, aby respektoval zdánlivý vítr dole a skutečný vítr v horní části plachty. Tedy aby byl optimálně nastavený celý vertikální profil plachty. V dalším článku se podíváme na to, jak twist na plachtě nastavit.
1816
Související články
Refování jedním lanem
Refování jedním lanem
Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Halza může být nebezpečná. Když ji nezvládneme. Mnozí méně zkušení jachtaři se jí bojí. Mnozí nezkušení na druhou stranu žádné obavy nemají.
Vypsali jsme kurzy trimu
Vypsali jsme kurzy trimu
Od 29.3. jsme vypsali 4 termíny kurzů trimu a práce s plachtami. Kurzy povede stejně jako loni výborný závodní jachtař Tomáš Krejza. Pojede se na jachtě Elan E5.