Proč došlo k nehodě v Rimini
Ještě jednou se vracíme k úterní tragické nehodě, ke které došlo v Rimini. Poučení jsou zřejmá a měla by být velmi vážným varováním pro všechny ostatní jachtaře.
Čtyři mrtví z šestičlenné posádky. To je bilance nehody, ke které nemělo dojít. Bavaria 50 Dipiú vyplula v úterý z přístavu Marina di Ravenna. Za sebou měla zazimování a servisní práce v loděnici.
Šestičlenná posádka se nalodila a vyrazila na jih. Cílem mělo být podle zpráv Trapani na Sicílii. Předpověď nebyla dobrá, ale vítr od severu až severovýchodu by znamenal rychlý posun k jihu. Bóra však znamená vedle silného větru také ochlazení. Na jaře mohou teploty snadno spadnout až k nule. Spolu s větrem a vodní tříští ve vzduchu to pocitově znamená ještě mnohem méně. Co se na břehu zdá snesitelné, může být na moři za hranou.
Kapitán jachty byl ještě jednou kontaktován manažerem loděnice telefonicky. Sdělil, že podmínky na moři jsou tvrdé, ale že během 3 hodin očekává zeslábnutí větru.
Znovu byl kapitán jachty ve spojení až s přístavem v Rimini, který kontaktoval vysílačkou. Žádal o místo v přístavu a asistenci při připlutí. Byl klidný. Dokonce s kapitanátem žertoval.
Loď se blížila k přístavu bez zjevných problémů. Těsně před přístavem přestal pracovat motor. Posádka se snažila vytáhnout plachtu, ale strmá pětimetrová vlna jachtu zachytila a hodila ji na vlnolam.
Podmínky v úterý byly drsné. Tlaková níže přecházela přes Jadran a ještě večer musely dva trajekty z Řecka čekat před vjezdem do přístavu Ancona (dále na jih po pobřeží), než vítr zeslábne.
Nehoda se stala osudnou pro kapitána lodě (68 let, zkušený, bývalý profesionál), jeho dceru a další dva členy posádky, z nichž jeden měl za sebou plavbu kolem světa. Dva z posádky se podařilo zachránit. Jeden byl vytažen z podpalubí lodě a druhý později z vody. Byl podchlazený, ale živý.
K nehodě se vyjádřil Cino Ricci, skipper týmu Azzurra, který se zúčastnil Amerického poháru: „Staly se dvě chyby. V první řadě nevyplouváte, pokud je předpověď taková, jako byla v den nehody. Plavba na Sicílii je dlouhá a zdržet se na startu o den, nic neznamená. Druhá chyba přišla následně. Jakmile jste na moři na lodi této velikosti, jste na otevřeném moři v bezpečí. Potřebujete plout dále od pobřeží na větší hloubce, kde se vlny nelámou. Tam jsou podmínky příznivější. A zajíždění do přístavu může být za takového počasí vždy krizové.“
8422
Související články
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Superjachta Bayesian dlouhá 56 metrů se potopila během pár minut 19. srpna u pobřeží Sicílie. Sedm osob při nehodě zemřelo. Výrobce lodi Perini Navi od počátku hlučně svaloval vinu na profesionální posádku. Objevují se ale podezření, že by italská loděnice mohla být potrefenou husou.
Znáte vítr na Jadranu
Znáte vítr na Jadranu
Na oceánu je vítr anonymní. Bývá závislý na tlakovém gradientu, a to jak směr, tak i síla. Ve Středomoří je situace jiná. Každý vítr zde má své jméno, svou jasnou charakteristiku. Podle názvu větru poznáme, co můžeme očekávat.