Proč došlo k nehodě v Rimini
Ještě jednou se vracíme k úterní tragické nehodě, ke které došlo v Rimini. Poučení jsou zřejmá a měla by být velmi vážným varováním pro všechny ostatní jachtaře.
Čtyři mrtví z šestičlenné posádky. To je bilance nehody, ke které nemělo dojít. Bavaria 50 Dipiú vyplula v úterý z přístavu Marina di Ravenna. Za sebou měla zazimování a servisní práce v loděnici.
Šestičlenná posádka se nalodila a vyrazila na jih. Cílem mělo být podle zpráv Trapani na Sicílii. Předpověď nebyla dobrá, ale vítr od severu až severovýchodu by znamenal rychlý posun k jihu. Bóra však znamená vedle silného větru také ochlazení. Na jaře mohou teploty snadno spadnout až k nule. Spolu s větrem a vodní tříští ve vzduchu to pocitově znamená ještě mnohem méně. Co se na břehu zdá snesitelné, může být na moři za hranou.
Kapitán jachty byl ještě jednou kontaktován manažerem loděnice telefonicky. Sdělil, že podmínky na moři jsou tvrdé, ale že během 3 hodin očekává zeslábnutí větru.
Znovu byl kapitán jachty ve spojení až s přístavem v Rimini, který kontaktoval vysílačkou. Žádal o místo v přístavu a asistenci při připlutí. Byl klidný. Dokonce s kapitanátem žertoval.
Loď se blížila k přístavu bez zjevných problémů. Těsně před přístavem přestal pracovat motor. Posádka se snažila vytáhnout plachtu, ale strmá pětimetrová vlna jachtu zachytila a hodila ji na vlnolam.
Podmínky v úterý byly drsné. Tlaková níže přecházela přes Jadran a ještě večer musely dva trajekty z Řecka čekat před vjezdem do přístavu Ancona (dále na jih po pobřeží), než vítr zeslábne.
Nehoda se stala osudnou pro kapitána lodě (68 let, zkušený, bývalý profesionál), jeho dceru a další dva členy posádky, z nichž jeden měl za sebou plavbu kolem světa. Dva z posádky se podařilo zachránit. Jeden byl vytažen z podpalubí lodě a druhý později z vody. Byl podchlazený, ale živý.
K nehodě se vyjádřil Cino Ricci, skipper týmu Azzurra, který se zúčastnil Amerického poháru: „Staly se dvě chyby. V první řadě nevyplouváte, pokud je předpověď taková, jako byla v den nehody. Plavba na Sicílii je dlouhá a zdržet se na startu o den, nic neznamená. Druhá chyba přišla následně. Jakmile jste na moři na lodi této velikosti, jste na otevřeném moři v bezpečí. Potřebujete plout dále od pobřeží na větší hloubce, kde se vlny nelámou. Tam jsou podmínky příznivější. A zajíždění do přístavu může být za takového počasí vždy krizové.“
8714
Související články
Jak se opravuje díra v trupu
Jak se opravuje díra v trupu
Na startu The Ocean Race Europe Allagrande Mapei rozpárala outriggerem trup Holcim-PRB jak otvírákem. Díra v trupu jak dveře do kamionu. Jak se taková škoda opravuje nám řeklsólový jachtař a lodní stavitel Milan Koláček.
Ryba způsobila požár
Ryba způsobila požár
Ryby by nás svými dovednostmi jistě dovedly překvapit. Ale že by dokázaly založit požár? Nikdo by tomu nevěřil.
Rozsypané kontejnery
Rozsypané kontejnery
Rejdař Evergreen za jediný týden poztrácel v Jižní Americe desítky kontejnerů ve dvou samostatných případech. Jednou v Peru a podruhé u Brazílie.