Problémy v Chorvatsku (plné znění)
Přinášíme vám kompletní překlad článku německého časopisu Yacht. Článek pojednává o zadržování jachet, které dle Chorvatů nemají vyřízené DPH. Za překlad děkujeme Veronice Hrabalové.
Chorvatsko uvazuje lodě na řetěz
09.03.2016 Andreas Fritsch – Celní úřad kontroluje plošně chorvatské maríny kvůli nezdaněným lodím. Majitelům budou zaslány dopisy s pětidenní lhůtou splatnosti.
Již několik týdnů kontrolují úředníci mariny a odstavují lodě, které nepředložili úřadu „celní status“. Majitelé naleznou na své lodi nálepku, která zakazuje majitelům na loď i vstupovat. Mnoho případů je již známo z oblasti Murteru, Poreče, Novigradu, Sea Help informuje o podobných případech také na ostrově Krk.
Poštou je ve spolupráci s německým celním úřadem majitelům lodí zaslán oficiální dopis v němčině a chorvatštině, ve kterém je požadováno zpětné proclení lodi, s možnost odvolání se. V dopise je udána hodnota lodi, k zaplacení 25% daň a k tomu 1,7% celní poplatek. Bizarní na tom je, že je k platbě vyhrazena lhůta 5 dnů, i když v Německu je pravidlem pro tyto případy lhůta 30 dnů.
Z tohoto přístupu jsou teď překvapeni všichni majitelé vlastnící lodě, které v době přístupu Chorvatska do EU zde již byly déle než 8 let. Tyto lodě jsou od tohoto zpětného proclení osvobozeny. Přesto chorvatské úřady prosazují názor, že by i tito majitelé měli doložit kompletní celní prohlášení v Chorvatsku. Mezinárodní evropské papíry, takzvaný T2L dokument, který může být vystaven německým úřadem, Chorvatům nestačí.
Pro Karla-Heinze Beständig, autora 888 Přístavů a zátok, je toto v rozporu s předpisy EU. „Jsou majitelé, kteří mají od německých úřadů, po tom co písemně doložili, že jejich loď byla proclena, evropský dokument, který speciálně zavedla EU jako daňové přiznání. To by mělo chorvatským úřadům stačit, jiné státy ho také akceptují!“
Němci radí majitelům, za každou cenu podat proti tomuto rozhodnutí odvolání. Jelikož jejich loď je více jak 8 let zdaněná. „Odvolání může být napsáno také v německém jazyce a doručeno hlavnímu celnímu úřadu, od kterého dopis pochází. Zkusil bych to i přes to, že byla překročena lhůta 5 dnů. Existují různé okolnosti, které umožňují lhůtu prodloužit.“
Ti, kteří nechtějí jednat s úředníky osobně, se mohou obrátit na „agenty“, kteří tuto agendu převezmou. Samozřejmě si také za toto nechají zaplatit odpovídající částku – 200 až 800 Eur. Misko Milosavljevic z Yacht-Pool Kroatien vysvětluje, proč jsou tyto služby tak nákladné: „Celní úřad požaduje celou řadu papírů – vedle zápisu do obchodního rejstříku a smlouvy s marinou, fotky lodě, číslo motoru,… Obstarání papírů a úřední procesy jsou časově náročné. Po zkušenostech odborníků v tomto případě pak zapíše celní úřad zpětné zdanění hodnoty lodě na Schwacke (omlouvám se, ale tohle opravdu nevím co je) listinu.
9902
Související články
Vedro na souši i na lodi
Vedro na souši i na lodi
Vedro je všude a nevyhýbá se ani Chorvatsku. Dnes by žár mohl dosáhnout hranice 37°C. To už je vedro i ve stínu. A v noci to není o mnoho lepší.
Last minute nabídka od Bemexu 30.6.2025
Last minute nabídka od Bemexu 30.6.2025
Česká charterová společnost Bemex Boot se sídlem v chorvatském Sukošanu má pro vás novou last minute nabídku na následující týdny. Katamarany, jednotrupé jachty a dokonce i motorový člun. Nabídka je platná od 30. června.
Pálit golfové míčky na ostrov (a do moře)
Pálit golfové míčky na ostrov (a do moře)
U Zlarinu stála vyvázaná téměř 50 metrů dlouhá chorvatská turistická loď. Na zádi se dvojice mladších mužů bavila tím, že odpalovala golfové míčky do lesa. A do moře.